Як українські протестувальники використовують Twitter та Facebook: дослідження вчених зі США
Науковці з Нью-Йоркського університету висловлюють думку, що, як і у випадку революцій у Тунісі, Єгипті або Лівії, відомих як "арабська весна", під час українського Євромайдану велику роль мають соціальні мережі.
У дискусіях на цю тему українські ЗМІ висловлюють думку, що соцмережі мали вирішальне значення для організації протестувальників.
На вулицях Києва, зазначають Барбера і Метцгер, вже майже два тижні тривають найбільші з часів Помаранчевої революції протести.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Євромайдан – реакція російської блогосфери
Вчені наводять дані виданняThe Guardian, за якими неділя стала днем найбільш масових протестів – на вулиці Києва вийшли більше 300 тис осіб, які вимагали подальшої європеїзації та віддалення від Росії.
З понеділка, 25 листопада, Лабораторія соціальних медіа при Нью-Йоркському університеті підраховувала усі твіти із найбільш поширеними хештегами щодо протестів в Україні.Також Барбера і Метцгер відстежували активність користувачів у Facebook.
Першою помітною тенденцією, зазначають вчені, є те, що Facebook українці використовували набагато активніше, ніж Twitter. Зокрема, лише офіційна сторінка Євромайдану у день створення зібрала 126 тис вподобань.
Майже вся інформація на цій сторінці написана українською, тобто адресована не міжнародній спільноті, а в першу чергу українцям.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Янукович відправився в Китай: Євромайдан закликає його там і залишитись
Такі сторінки, зазначають науковці, мають подвійну мету: вони надають інформацію тим, хто не є учасником подій та координують дії протестувальників. З таких дописів на сторінці Євромайдану, до прикладу, учасники акцій протесту дізнавалися, де можна випити гарячий чай, зігрітися, або де збираються мітингувальники.
Це припущення підтверджує зміст найбільш популярних дописів на таких сторінках. Американські дослідники окремо наголошують, що читачі взаємодіють з інформацією на сторінках соцмереж, коментуючи, поширюючи та вподобаючи дописи.
Графіком Барбара та Метцгер наочно ілюструють активність української аудиторії соцмереж, які коментували, поширювали та "лайкали" дописи. Піки активності, пояснюють вчені, припадають на вихідні, коли протести були найбільш масовими:
Кількість коментарів (червона лінія), вподобань (зелена лінія) і поширень (синя лінія) дописів про протести у Facebook з 21 листопада до 3 грудня. Зображення: smapp.nyu.edu
30 листопада у Facebook з'явилася друга сторінка, присвячена юридичній підтримці протестувальників. За 3 дні ця сторінка зібрала 16,677 тис вподобань. Найбільш поширюваними дописами стали кадри розгону поліцейськими мирних демонстрантів, звернення до чиновників із закликом приєднатися до демонстрантів і звернення ректора Київської політехніки.
У Twitter частота використання хештегів #Євромайдан та його англійського та російського еквівалентів (euromaidan, евромайдан), є значно меншою. Загалом у Twitter користувачі створили 120 тис повідомлень з цими тегами. Піки активності аудиторії Twitter припали на неділю, 1 грудня. Цікавим є також розподіл мов повідомлень: 33% твітів були написані українською, 28% - англійською і 24% - російською.
Також Барбера і Метцгер зазначають, що 69% користувачів з активованою функцією геолокації надсилали твіти з України.
Найбільш цікавою рисою Twitter, на думку вчених, є сплеск реєстрації користувачів під час початку протестів. З 34 тис унікальних користувачів Twitter, які писали про протести, 1,2 тис були новими користувачами.
Українські протести і реєстрація нових користувачів у Twitter. Зображення: smapp.nyu.edu
Барбера та Метцгер підсумовують, що українці у соцмережах активно використовують усі наявні засоби для поширення та отримання інформації.
За матеріалами The Washington Post