Силіконова долина змінює офісну політику Китаю
"Насправді там завжди все туманно, - розповів Байєр після повернення до Канади. - На Заході люди чітко висловлюють власну думку. В Китаї не було жодного обміну ідеями. Коли справа доходила до нових завдань, ніхто ніколи не пропонував жодних власних рішень. Жодної командної роботи. Люди дуже боялися зробити щось не так".
Хоча обставини перебування Байєра в Китаї були досить рідкісні – не часто можна зустріти іноземця, який працює поруч із трудящими-мігрантами в місцевому кафе - його досвід роботи в Китаї, як говорять експерти, є поширеним явищем.
Чи то ресторан, чи якась потужна компанія, бізнес в Китаї обертається навколо структур прийняття рішень там, де інноваційне мислення часто заводять в глухий кут - почасти через систему освіти, яка визначає пріоритетним механічне запам'ятовування перед творчим мисленням, а почасти тому, що працівники бояться пропонувати власні рішення, які могли б образити інтелект їхнього боса.
"Це все ще значною мірою ієрархічне суспільство, коли справа доходить до офісної політики", - розповіла Хелен Чжан, автор книги "Всередині китайського розуму: довідник про те, як думають китайці".
Вона вважає, що китайська культура трудових відносин своїм корінням глибоко сягає ідей конфуціанства, стародавньої філософії, яка побудована на поклонінні до влади.
Якщо ваші рішення не відповідають лінії, запропонованій керівництвом, навіть якщо у вас є творчі ідеї, ви не зможете отримати дозвіл.
"Якщо ви працюєте вздовж лінії керівництва і маєте творчий бізнес-план, ви зможете обійти багато бюрократичних перешкод, - розповіла Чжан. - З іншого боку, якщо ви порушуєте вертикаль влади, навіть якщо у вас є творчі ідеї, ви не зможете отримати дозвіл на їх втілення. Отже, це є обмеженням творчості в усіх ланках компанії у зв'язку з ієрархічною природою організації".
Незалежно від того, чи конфуціанські традиції продовжуватимуть заважати переходу економіки Китаю від виробництва до іноваційності, офісна культура в країні вже змінюється. Багато транснаціональних компаній створили власні філії в країні, а технічно підковані молоді китайці все більше піддаються впливу міжнародних норм трудового етикету через інтернет.
Більшість з тих, хто працює у сферах, що відносяться до галузі менеджменту в Китаї говорять, що культура офісу стає все більш демократизованою, а традиційні ієрархічні структури зникають там, де співробітники почувають себе рівними, а ідеї вільно розділяють і відкрито критикують.
"Важко сказати, як швидко розвиватиметься ця культура, - зазначив Хан Цзянь, доцент кафедри менеджменту у China Europe International Business School в Шанхаї. - Ми повинні спочатку визначити, для якої групи співробітників процес йтиме найшвидше".
Найвпливовішою групою співробітників є ті, хто народився в 1980-х і 1990-х роках. За словами Хана, члени цього "покоління Y" у Китаї найменш лояльні до своїх роботодавців, шукають роботу, яка здатна реалізувати їх потенціал і прагнуть стати частиною чогось більшого і більш значущого.
"Не тільки білі комірці, навіть сині комірці намагаються досягнути більш справедливого статусу, отримати більше можливостей для навчання. Вони хочуть, щоб їхні керівники розмовляли із ними з позиції радника, а не боса", - сказав Хан.
"Оцінка ефективності роботи надмірно зосереджена на зростанні, акцент ставиться на досягенні результатів і показників замість процесу", - сказав він.
"У результаті, люди розглядаються як людські ресурси, що є не дуже хорошим терміном для позначення людей. Якщо у вас занадто великий акцент на зростанні - ви ігноруєте питання відносин всередині команди, що є м'якою стороною характеристики людей. Багато компаній тепер намагаються пристосуватися до цієї проблеми".
Пристосовутись до цієї проблеми означає знайти лідерів, які здатні вирватися із статусу-кво і можуть сприяти становленню нової культури "розширення прав і можливостей працівників та управління на основі довіри", - розповіла Еліса Мелліс, виконавчий тренер у Management Development Services Ltd в Пекіні.
"Старші керівники, командно-адміністративний стиль управління - це все в минулому, - сказала вона. - Організації шукають творчість та інноваційне мислення, а молоді співробітники прагнуть це продемонструвати. Хитрість полягає в тому, як впровадити культуру, яка здатна розблокувати цю творчість. Потрібно швидко надолужувати втрачене. Це одна із можливостей, і ми не можемо чекати, що все станеться відразу."
Оригінал: CNN
Переклад: iPress.ua