В Україні набув чинності закон про реінтеграцію Донбасу
Датою старту окупації опосередковано названо дату початку тимчасової окупації Криму 20 лютого 2014 року, через посилання на інший закон.
Документ визначає тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей такі, де збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація РФ встановили контроль (а це суша, води, надра та повітря). Межі таких територій має визначити Президент за поданням Міноборони на основі пропозицій Генштабу ЗСУ. Повну відсутність військовослужбовців РФ на окупованих територіях мають встановити Міноборони та МВС України шляхом спільного подання Президентові України, який виключно на цій підставі схвалює відповідне рішення. Початок та завершення заходів із забезпечення нацбезпеки та протидії агресії РФ визначаються рішеннями Верховного головнокомандувача, яким наразі є Президент.
Стверджується, що РФ попри окупацію не отримує жодних прав на території, причому тривалість окупації не має значення.
Майже всі акти, видані окупаційною адміністрацією РФ, недійсні і не створюють правових наслідків, окрім документів про народження чи смерть людини на тимчасово окупованих територіях.
На Росію покладається відповідальність за моральну та матеріальну шкоду, завдану Україні, органам державної влади та місцевого самоврядування, як і зобов’язання забезпечити захист цивільного населення.
Україна ж, зі свого боку, має вживати заходи для забезпечення державного суверенітету, зокрема санкційні, а також використовувати механізми міжнародної співпраці для збереження і посилення санкцій проти РФ. Органи в Україні збирають дані про права людини на тимчасово окупованих територіях, а також мають створити міжвідомчий координаційний орган, щоб узагальнити позицію держави у питанні відсічі і стримуванні збройної агресії РФ, а також підготувати консолідовану претензію проти РФ.
Для протидії агресії Генштаб ЗСУ застосовує сили і засоби за погодженням із відповідними керівниками. Власне, стратегічне керівництво силами та засобами ЗСУ - це справа Генштабу ЗСУ, а керівництво військовослужбовцями безпосередньо у Донецькій і Луганській областях - справа Командувача об'єднаних сил. Він реалізовує свої повноваження через Об’єднаний оперативний штаб. Зі свого боку, Генштаб має розробити положення про Об’єднаний оперативний штаб ЗСУ, прописати там повноваження Командувача цим штабом. Таке положення затверджується Верховним головнокомандувачем (президентом) за поданням Міноборони.
Закон про реінтеграцію Донбасу тільки трішки зачіпає питання взаємодії структур для забезпечення національної безпеки. Очікується, що детальніше про це йтиметься безпосередньо в законі про нацбезпеку. На цей момент його проект погодила Рада нацбезпеки, проте документ не подано до парламенту і офіційно не опубліковано. Раніше 112.ua описував текст законопроекту, оприлюднений у ЗМІ.
Командувач об’єднаних сил у разі реальної загрози життю та здоров’ю осіб, які перетинають лінію розмежування, має право обмежити в’їзд цих осіб на тимчасово окуповані території.
Проте порядок в’їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території і виїзду осіб, переміщення товарів визначає Кабмін.
На територіях, прилеглих до зони бойових дій, функціонує особливий порядок, згідно з яким органи сектору безпеки та інші держоргани мають спеціальні повноваження для забезпечення нацбезпеки. Межі таких територій встановлює начальник Генштабу ЗСУ за поданням Командувача об’єднаних сил.
У зонах, прилеглих до районів бойових дій, залучені до заходів із протидії агресії РФ (військовослужбовці, правоохоронці, медики) отримують такі права:
застосовувати в разі крайньої необхідності зброю і спецзасоби до тих, хто порушує закон чи намагається нелегально потрапити в зону протидії агресії;
затримувати зазначених осіб і привозити до органів Нацполіції;
перевіряти у громадян і посадовців документи, в разі їхньої відсутності – затримувати для встановлення особи;
оглядати особисті речі громадян при них та в автівках;
тимчасово обмежувати чи забороняти рух транспорту, пішоходів на вулицях і дорогах, не пускати людей та автівки кудись, зокрема на об’єкти, виводити людей з певної місцевості, відбуксировувати транспорт;
входити в домівки людей, на приватні земельні ділянки, підприємства, установи та організації, якщо це потрібно для протидії зовнішній агресії;
зі службовою метою використовувати з дозволу власників засоби зв’язку та автівки, зокрема спеціальні, окрім автомобілів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав та міжнародних організацій.
Новини за темою: Закон щодо Донбасу в подальшому спричинить за собою створення військової поліції, - Ірина Луценко
Прикінцеві положення закону вносять зміни, згідно з якими учасники заходів із протидії агресії РФ - учасники бойових дій, як і ті, хто брали участь в АТО. Інваліди війни відповідно - ті, хто дістали поранення внаслідок участі у заходах зі стримування агресії з боку РФ. Дія закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту" поширюється на родини загиблих на Донбасі волонтерів, працівників підприємств, які забезпечували проведення АТО і заходів із протидії агресії.
Стверджується, що заходи із протидії агресії можуть проводити одночасно з антитерористичною операцією.
Було врегулювано питання створення і функціонування військово-цивільних і цивільних адміністрацій. По-перше, вилучили норму, згідно з якою закон "Про військово-цивільні адміністрації" мав втратити чинність з 28 лютого 2018 року. Окрім того, передбачається утворення не тільки військово-цивільних адміністрацій, а й військових. Причому в день набрання чинності відповідним актом Президента припиняються повноваження військово-цивільних адміністрацій районів чи областей. А Президент видає такий акт у разі введення воєнного стану в окремих місцевостях через агресію РФ на Донбасі.
Нагадаємо, що закон "Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях", який називають законом про реінтеграції Донбасу, офіційно опублікували в газеті Верховної Ради України "Голос України" від 23 лютого.
Як відомо, Президент Петро Порошенко під час засідання Воєнного кабінету підписав закон про деокупацію Донбасу.