Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

"Нафтогаз" набирає обертів на ринку АЗС

Олександра Бодняк
"Нафтогаз" набирає обертів на ринку АЗС
Фото: riamotor.ru
Український ринок світлих нафтопродуктів може поповнитись новими учасниками. Принаймні про такі наміри заявила компанія НАК "Нафтогаз України".

Національна акціонерна компанія вчора підписала меморандум про співпрацю з румунською групою компаній "Ромпетрол", яка на 100% належить державній нафтогазовій корпорації Казахстану "Казмунайгаз".

Документ передбачає, зокрема, створення та розвиток роздрібної мережі АЗС у пріоритетних регіонах та великих містах України та підвищення рівня завантаження державних потужностей з перевалки нафти та нафтопродуктів. Загалом сторони планують створити мережу зі 700 автозаправок.

Під час підписання меморандуму про співпрацю компанії заявили, що їхня ініціатива сприятиме підвищенню стандартів якості і впровадженню передових європейських технологій маркетингу на ринку нафтопродуктів України.

За попередньою інформацією, планується створити Спільне підприємство, в якому НАК "Нафтогаз" отримає 50% - 1 акція, але натомість посяде ключові посади. Планується, що близько 300 АЗС працюватимуть під брендом НАК "Нафтогаз", а близько 400 – під брендом "Ромпетрол".

"Ромпетрол", у свою чергу, має потужності в Європі для переробки нафти – три заводи у Румунії, з яких, ймовірно, і надходитиме пальне на АЗС партнерів. Також на АЗС НАК "Нафтогаз" планують постачати біопаливо "Азовської нафтової компанії".

Іноземні компанії протягом останнього часу виявляють інтерес до українського ринку світлих нафтопродуктів. Так, нещодавно про наміри стати учасником ринку заявив російський монополіст "Газпром". У компанії зазначили, що планують створити в Україні мережу з 300 АЗС.

Західні компанії також присутні на ринку України, проте, за словами експертів, їм важко пристосуватись до умов ринку і говорити про ажіотаж наразі не доводиться.

Стрибок у розвитку ринку?

Колишній міністр паливно-енергетичного комплексу України Іван Плачков у коментарі iPress.ua висловив думку, що Україні бракує АЗС і чим їх більше, тим краще.

Іван Плачков вірить у перспективи домовленостей між НАК "Нафтогаз" та "Ромпетрал". Фото: iwp.org.ua

"700 АЗС для України – це небагато. Більшість станцій ми бачимо тільки на основних магістралях і нам здається, що їх багато. Але вони все одно потрібні і все одно прибуткові. А ще ж є районні центри, віддалені від основних доріг міста. Так що, я думаю, потреба в АЗС щонайменше удвічі більша, ніж 700 станцій", - сказав Іван Плачков.

На думку екс-міністра, реалізувати заплановане компанії зможуть досить швидко. Він очікує, що вже протягом одного-двох місяців можна буде спостерігати відкриття перших 20-30 АЗС.

Вартість відкриття однієї АЗС становить близько $1-1,5 млн. Отже, якщо НАК "Нафтогаз" збирається відкрити до кінця року, як повідомлялось компанією раніше, 250 АЗС, то інвестиції у проект в 2012 році можуть скласти понад $300 млн.

За словами Івана Плачкова, скоріш за все "Ромпетрол" буде інвестором, а "Нафтогаз" буде казахам сприяти у розвитку на українському ринку

"Це буде зручно для всіх і тут немає жодних проблем", - зазначив він.

"Чого чекати від банкрутів?"

Протилежну думку на перспективи спільної діяльності на українському ринку "Нафтогазу" та "Ромпетролу" висловив у коментарі iPress.ua директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Сергій Куюн: "Нафтогаз" просто імітує бурхливу діяльність. Фото: novyny.invivio.net

Мета підписання меморандуму про співпрацю полягає у тому, аби НАК "Нафтогаз" могла продемонструвати бурхливу діяльність та завуалювати реальний стан речей. До того ж, підписання меморандуму на ділі ще нічого не означає.

"У мене виникають запитання, про яку перспективу можна говорити, коли НАК "Нафтогаз" – головний боржник, банкрут, за майбутнім якого взагалі хмари? І, швидше за все, компанія найближчим часом припинить своє існування. Я думаю, зараз такий час, коли компанія повинна продемонструвати хоч якийсь позитив", - зазначив Сергій Куюн.

Проте, підсумував фахівець, ані кадрових, ані інтелектуальних, ані фінансових можливостей у НАК "Нафтогаз" для реалізації задуманого немає.

"Я думаю, що це буде окремий виділений підрозділ компанії зі своїм балансом та звітністю. І цей бізнес-проект не матиме жодного стосунку до сьогоднішньої НАК "Нафтогаз", що має певний дефіцит ресурсу", - пояснив натомість екс-міністр паливно-енергетичного комплексу уряду Юлії Тимошенко Юрій Продан у коментарі iPress.ua.

Проте не все добре і зі справами "Ромпетрол", яка переживає не найкращі часи на українському ринку.

"Румунському пальному від "Ромпетрол" важко конкурувати з контрабандною та фальсифікованою продукцією в Україні", - зазначив аналітик групи А-95 Сергій Куюн.

"Тому я не знаю, чим "Нафтогаз" може допомогти "Ромпетролу" і, відповідно, навпаки. Заявляти можна все, але з точки зору фахівців ринку, які мають досвід та знайомі з реаліями, зусилля "Нафтогазу" виглядають дещо смішними", - сказав експерт.

Український ринок – "беззмістовний та безпощадний"

Щодо перспектив українського ринку - то вони вигладяють оптимістично. Ринок сьогодні далекий від насичення.

"Якщо порівнювати з країнами Європи, то кількість АЗС на душу населення, на кількість автомобілів у нас замала. А це свідчить про потенціал для подальшого росту", - зауважив Сергій Куюн.

До того ж Україна споживає значні обсяги бензину та дизельного пального у рамках Європи і через це її перспективність для західних компаній підвищується. Прогнози тут позитивні.

За словами Івана Плачкова, держава має усі можливості для сприяння іноземним інвесторам, зокрема, у допомозі в оформленні землі, наданні дозволів, тощо. Але західні компанії наразі допомоги від української влади не помічають.

На ринку України є вагомі труднощі. Це широке розповсюдження контрабандних та контрафактних нафтопродуктів, з якими західні компанії ще не навчились конкурувати в українських реаліях і цей фактор позбавлений державного контролю.

Якщо мережі ОККО та WOG змогли пристосуватись до українського ринку та продовжують розвиватись, то західним компаніям це не вдається. Незважаючи на позитивні сигнали від учасників українського ринку.

Деяким компаніям вдалось пристосуватись до реалій українського ринку. Фото: finance.lg.ua

"Західним компаніям важко передусім через недосконалість українського законодавства та через корупційну складову ведення бізнесу. Коли до нас зайшов Shell, іноземні компанії пожвавились, проте ненадовго – вони бояться заходити на наш ринок, тому що не розуміють його", - зазначив Сергій Куюн.

На українському ринку досить жорстка конкуренція, тому що на відміну від європейського ринку світлих нафтопродуктів, де присутні 5-6 брендів, за місце під сонцем в Україні змагаються близько 10 відомих брендів, що мають розповсюджені мережі, та десятки чи навіть сотні дрібних та поодиноких АЗС.

Також, зазначив аналітик групи А-95, вартість присутності на українському ринку досить висока і вимагає великих зусиль.

Отже, говорити про те, що іноземні компанії, особливо західні, "ломляться" на український ринок світлих нафтопродуктів наразі не варто.

Що, якщо росія переможе в Україні? Ми вже бачимо тіні похмурого 2025 року – Тімоті Ґартон Еш
Що, якщо росія переможе в Україні? Ми вже бачимо тіні похмурого 2025 року – Тімоті Ґартон Еш
Бравада путіна. Вистава
Бравада путіна. Вистава "доброго царя", який вмить вирішує усі проблеми росіян
Україна знищує високопоставленого генерала у москві. Тим часом північні корейці зазнають великих втрат – Філліпс О'Брайен
Україна знищує високопоставленого генерала у москві. Тим часом північні корейці зазнають великих втрат – Філліпс О'Брайен
Сирія: множинний вибір для кожного учасника. Аеропорт Алеппо вже відкритий для польотів – Том Купер
Сирія: множинний вибір для кожного учасника. Аеропорт Алеппо вже відкритий для польотів – Том Купер
"Ми вас усіх переб'ємо". кремлівські пропагандони розкрили таємний план путіна маніпулювання Трампом – Джулія Девіс
Нейтралітет – не вихід. Чому фінляндизація не варіант для України – Мінна Аландер
Нейтралітет – не вихід. Чому фінляндизація не варіант для України – Мінна Аландер
Рентгенівський знімок
Рентгенівський знімок "мозку путіна". Алєксандр Дугін та його ідеологія хаосу – Пекка Калліоніемі
Припинення вогню Трампа не протримається і години. Проте кривавий борг має бути сплачений – Ендрю Таннер
Припинення вогню Трампа не протримається і години. Проте кривавий борг має бути сплачений – Ендрю Таннер