Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Нова поліція: 13 головних відмінностей від міліції

Дар'я Бура
Нова поліція: 13 головних відмінностей від міліції
Фото: pravda.com.ua
Нова національна поліція вже кілька днів не поступається місцем головної теми в Україні. У соцмережах усі діляться фотографіями початку роботи поліцейських у столиці. На черзі службу впровадять у Харкові, Одесі, Львові та розпочнуть набір поліцейських у Луцьку. Проте, не усім громадянам досі відома різниця між новою поліцією і старою міліцією.

Але чим відрізнятиметься нова поліція від старої міліції? Які матиме повноваження і як діятиме в тих або інших ситуаціях?

Про відмінності між ними iPress.ua розповів заступник начальника управління кадрового забезпечення ГУМВС України у Львівській області, один з координаторів процесу реформування міліції Роман Баховський.

1. Було: Міліція – мілітарна, авторитарна, воєнізована структура. Така структура існує в Україні з радянських часів. Міліція орієнтована на процес та статистику, а також на мінімальний вплив на її діяльність громадськості. В міліції навіть не намагалися вибудовувати партнерські відносини з людьми. 

Стало: Поліція – державний правоохоронний орган. Концептуальними завданнями є: співпраця, комунікація, надання сервісних послуг. Основними завданнями є служити і захищати.

2. Було: Патрульна служба підпорядковувалася міському управлінню, міське управління – головному управлінню, головне управління – центральній владі.

Стало: Вертикаль нової поліції складається з міністра, заступника міністра, департаменту поліції і поліції у містах. Міністр внутрішніх справ не впливає на роботу служби. Вона підпорядковується лише власному керівництву у містах. Але міністр, все таки, призначає керівника поліції. Серед нових патрульних, які пройшли жорсткий відбір у нову подіцію,вимальовуються неформальні лідери, з якими проводять окремі тренінги і яких готують до керівних посад. Вони підпорядковуватимуться Департаменту поліції. 

3. Було: Дільничий інспектор – відповідав за громадський порядок на своїй ділянці; інспектор ДАІ – слідкував за правилами дорожнього руху; патруль – організовував охорону громадського порядку.

Стало: Поки що створили лише патрульну службу. Патрульні поліцейські після спеціального навчання, першими приїжджатимуть на виклики, реагуватимуть на скарги і порушення правопорядку.Полісмени розбиратимуться з хуліганами, матимуть право, затрималти і запросити у відділок для проведення опитування (а не допиту). Патрульні можуть оштрафувати водія, який порушує ПДР, перевірити документи у підозрілих осіб, конфіскувати підозрілу річ. Проте, умови вилучення та список речей наразі в законі не уточнюють. Викликати патрульного нової поліції можна так само, як і звичайного міліціонера.

4. Було: ДАІ – несе службу на місці, яке прописане у робочій карті державтоінспектора.

Стало: Патрульна служба цілодобово патрулює місто, перша реагує на порушення. Наразі створено піший і автомобільний патрулі. Автомобілі патрулів будуть оснащені сучасними засобами зв’язку та підключені до електронних баз. Кожен патрульний матиме нагрудну камеру та планшет. Весь процес перевірки та оформлення протоколів має займати не більше п’яти хвилин. Сам порушник отримуватиме електронний протокол та квитанцію і за бажанням зможе оплатити адміністративне порушення банківською карткою також на місці.

5. Було: В Україні діє кругова порука, коли усі працівники структури пов’язані один з одним, працівники залежні від своїх керівників і так до найвищих щаблів влади. МВС у плануванні своєї діяльності залишається під суттєвим впливом політичних сил, що наочно проявилося у кадровій політиці останніх років.

Стало: Нова поліція – абсолютно нові люди, які не входять до цієї кругової поруки. Зараз відбувається ціннісний підхід до формування нових працівників. У нових поліцейських немає прив’язки до регіональної міліції, яка втратила довіру в очах громадян. Поліція підпорядковується МВС напряму.

6. Було: На службу у міліцію могли бути прийняті громадяни, здатні за своїми особистими, діловими і моральними якостями, освітнім рівнем, фізичною підготовкою і станом здоров’я виконувати покладені на правоохоронців обов’язки. Багато вирішували зв’язки та фінанси.

Стало: Зараз проводиться повністю прозорий набір нових людей. Є чіткі критерії. У патрульну поліцію беруть молодих людей, віком, до 35 років. Людей переважно набирали з громадських організацій, які проявили себе під час подій на Майдані, активістів, які досі допомагали забезпечувати правопорядок у містах. Навчання відбувається протягом трьох місяців, але конкурс жорсткий. За словами заступника міністра внутрішніх справ Еки Згуладзе, головне, щоб поліцейські знали, як саме поводитися у різних конкретних ситуаціях. Для нової патрульної поліції розроблено сценарії поведінки поліцейських у більш як 500 різних ситуаціях. Під час їх розробки враховувалися норми чинного законодавства, але при цьому пояснювалось, як саме поліцейським діяти у тому або іншому випадку, що входить до їхніх обов'язків, а чого робити не можна. З ким координувати свої дії.

7. Було: Обов’язки правопорядку здійснювали патрульні і дільничі міліціонери.

Стало: Сьогодні діяльність органів влади орієнтована на громаду. Частина повноважень віддається населенню: моніторинг ситуації у місті, комунікація, тренінги  (громадський рух "Варта-1" у Львові, який здійснює патрулювання мііста - ред.).

8. Було: Дублювання функцій різних підрозділів в МВС супроводжується завищеним відсотком управлінського персоналу та внутрішньою конкуренцією між департаментами. Недосконала та повільна система прийняття управлінських рішень не сприяє гнучкому управлінню підрозділами, ефективному реагуванню на ситуацію та відповідальному ставленню керівників місцевого рівня до виконання своїх обов’язків в якості менеджерів.

Стало: У поліції вперше з'явився такий пункт, як "репутація", оцінка діяльності працівників. Нові молоді люди зацікавлені, насамперед, повернути довіру громадян до правоохоронних органів.

9. Було: Ініціатива завжди карається. В міліції всі намагалися уникати ініціативи, відповідальності, нововведень, прагнули зберегти стабільність. Система не дбала про персонал.

Стало: В новій поліції особовий склад може висловлювати свої думки щодо вдосконалення органу, пропонувати, змінювати, впливати.

10. Було: Середня заробітна плата працівника міліції становила близько 2-3 тисяч гривень. Керівництво не мотивувало підлеглих виконувати свою роботу краще. Відповідно, міліціонери виконували її абияк, що у свою чергу вплинуло на громадську думку про МВС. У суспільства склалося негативне ставлення до працівників МВС. Відповідно, була взаємна неповага між суспільством і правоохоронцем. З поглибленням проблем фінансування усе більша частина діяльності міліції, замість виконання покладених на неї обов’язків, спрямовувалася на самозабезпечування. Також на роботу міліціонера впливала відсутність нематеріальної мотивації: відсутність необхідної кількості приміщень, оргтехніки та навіть меблів; відсутність практичного соціального захисту працівників.

Стало: Зарплата, як мотивація – одна з ключових потреб. Оплата прації зростає до 8-10 тисяч гривень. Зміни будуть впроваджені у матеріально-технічне забезпечення. До того ж, застосовуватимуться чинники нематеріальної мотивації. Наприклад, репутаційні.

11. Було: Іноді легше було дати хабар працівнику державтоінспекції, патрульному, щоб не платити штрафу. Те саме стосується різного роду довідок, які легше було купити за допомогою хабаря і уникнути багатогодинного чекання у чергах.

Стало: Вводиться електронне врядування. Це зменшує контакти людей з чиновниками, черги і незручності. До прикладу, поліція Львова і Дніпропетровська у тестовому режимі запустили замовлення довідок про несудимість у електронному форматі.

12. Було: В МВС інсувала низка спецпідрозділів: Підрозділ швидкого реагування "Беркут"; Відділ швидкого реагування і спецоперацій "Сокіл"; Спеціальний батальйон судової міліції "Грифон"; Спецпідрозділ охорони "Титан"; Спецпідрозділ "Скорпіон"; Загін спецпризначення та боротьби з тероризмом "Омега"; Спецпідрозділи ВВ МВС - "Барс", "Ягуар", "Гепард", "Тигр". Усі спецпідрозділи, за словами прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, "зі звірячими назвами" будуть повністю ліквідовані.

Стало: Буде створено один Корпус Оперативно-раптової дії (КОРД), який буде націлений на боротьбу з організованою злочинністю. Поліція особливого призначення – елітний поліцейський спецпідрозділ швидкого реагування МВС України. За даними відомства, до КОРДу мають входити лише найкращі представники батальйонів особливого призначення і спецпідрозділів МВС для виконання найскладніших завдань. Для нового спецпідрозділу, прописані чіткі дії і обов’язки, наприклад, щодо застосування спецзасобів.

Так новим поліцейським у спецпідрозділі КОРД тепер заборонено: бити кийками по голові, шиї, ключицях; застосовувати водомети при температурі нижче +5 градусів; застосовувати кайданки більш, ніж 2 години.

Спецпідрозділи треба залучати тільки тоді, коли починаються порушення і демонстрація перестає бути мирною. З іншим може впоратися і патрульна поліція разом з Нацгвардією.

13. Було: При при масових заворушеннях, протестах, демонстраціях, окрім сил ВВ, застосовувався спецпідрозіл "Беркут". Який зимою 2014 року перевищів права, та діяв жорстоко по відношенню до протестувальників. 

Стало: Для роботи на масових демонстраціях чи протестах буде залучено Національну гвардію. Вона забезпечуватиме безпеку. 

Оновлення кадрів у новій поліції – одна з основних цілей. Щоб змінити систему, процес добору, просування по службі, звільнення – усе повинно бути максимально відкритим для громадськості. Також, усі працівники міліції з інших підрозділів, проходитимуть переатестацію особового складу. Хто пройде її успішно – продовжить службу у новій поліції.

Концептуальна різниця мід поліцією і міліцією – перехід від пострадянського менеджменту до європейського.

Підхід до підбору по компетенціях, а не аби-як. Він тягне за собою переорінтованість на результат. Українська нова поліція орієнтується на реформи у Грузії та країнах Балтії, а не Росії і Казахстану.

Нові поліцейські – це внутрішньо вільні люди, які не бояться брати на себе відповідальність, приймати самостійні рішення, при цьому обов’язково дотримуючись закону, інструкцій.

 

Спочатку лунає сигнал тривоги, потім потужний вибух... А потім вогняна куля знищує Вестмінстер – Daily Mail
Спочатку лунає сигнал тривоги, потім потужний вибух... А потім вогняна куля знищує Вестмінстер – Daily Mail
Трамп і
Трамп і "відмова" від України. Не будьте надто мрійливими щодо його слів – Філліпс О'Брайен
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та "мікроменеджемент" Головнокомандувача – Том Купер
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником