ProZorro отримала міжнародну премію у сфері публічних закупівель Public Sector Procurement Award за створення і впровадження електронної системи з унікальною архітектурою. Створювали її для того, аби торги були відкритими, що допомогло би викорінити корупцію у владних кабінетах. Розробка цієї системи на базі програмного забезпечення з відкритим кодом була здійснена у партнерстві влади, бізнесу і громадськості та адмініструвалася антикорупційною організацією Transparency International Україна. Та схоже, що громадськість програла у креативності нашим можновладцям.
До введення системи елекронних торгів, де кожен громадянин може споглядати за їхнім ходом, підприємці збирались у владних кабінетах, де подавали конверти посадовцям, в яких були вказані запропоновані суми того чи іншого підприємця за надання певних послуг. Звичайно ж, зустрічі посадовців та підприємців в закритих кабінетах не пророчили нічого хорошого для останніх і справа найчастіше закінчувалась договірняками, системою відкатів і доїнням підприємців. Тому не дивно, що останні дуже зраділи, коли Україна взяла курс на проведення електронних торгів. Звичайно ж шлях до переходу на ситсему ProZorro був тернистим, декілька разів Верховна Рада провалювала голосування за даний Законопроект, що тільки наштовхувало на думку, що система електронних торгів справді раз і назавжди поховає корупцію, а окремі депутати просто хапаються за соломинки, провалюючи голосування одне за другим. Та все ж Рада дала необхідні голоси і вже 1 квітня 2016 року Україна перейшла на систему ProZorro. І в той час, коли вищі чини держави наввипередки прогнозували прибутки для держави від ProZorro, їхні підлеглі задіяли весь свій креатив, аби придумати, як цю систему обійти.
Конкурс в системі ProZorro відбувається у три етапи і є абсолютно відкритим. До прикладу, Міністерство молоді та спорту вирішило купити 20 пар боксерських рукавичок і написало відповідне оголошення. Після цього виробники рукавичок надсилають усю необхідну документацію і реєструються як учасники торгів, час торгів також обирає комп’ютер. В день проведення конкурсу виробники рукавичок оголошують свою ціну і дивляться ціни своїх конкурентів, після цього проходить ще два етапи конкурсу, де можна підвищувати чи знижувати ціни, аби перемогти в торгах. Здавалося б, усе прозоро і відкрито: хто пропонує найнижчу ціну, той переміг. Після проведення останнього етапу, як учасники, так і громадськість можуть побачити назви підприємств, запропоновані ціни і переможця торгів. На цьому система ProZorro свою місію закінчує і "прокидається мафія".
В статті 28-ій Закону України про публічні закупівлі вказано, що після завершення торгів за системою ProZorro, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів. Отже, підприємець перед проведенням конкурсу завантажує в систему перелік необхідних документів, перемагає на прозорому тендері і лише після його закінчення, за зачиненими дверима, тендерна комісія визначає, чи всі документи в порядку.
Спосіб І. 20 днів на відкат
Насправді ж, у більшості випадків замовники витрачають 20 днів на те, аби збити з підприємця так званий відкат за присудження перемоги. Тобто, після того, як ваше підприємство перемогло у системі ProZorro, Вам телефонує замовник, запрошує на зустріч, де пропонує "закріпити перемогу", заплативши чиновникам певну суму. Якщо ж переможець відмовляється, то його просто викидають з торгів у зв’язку з невідповідністю технічним вимогам тендеру і проводять переговори з тими, хто зайняв нижче місце на відкритих торгах.
Як повідомив iPress.ua підприємець Іван Замрій (прізвище і ім’я було змінено за бажанням джерела, - ред.), навіть після того як підприємець погодиться дати так званий відкат, його продовжують шантажувати, стверджуючи, що конкуренти запропонували ще більший хабар. І хоча в статті 22-ій Закону України про публічні закупівлі зазначається, що технічні помилки не можуть бути підставою для відхилення пропозицій, проте на практиці ця стаття дуже часто не діє і зазвичай підприємці отримують відмову через неправильно поставлений підпис чи відсутність певної кількості іконок в табличці.
"Чиновники йдуть двома шляхами: перший – це проведення переговорів протягом цих 20 днів, а другий – це коли переможець визначений наперед. Тобто під час торгів видно, що одне з підприємство дійшло до певної суми і не знижує ціну, бо до запропонованої суми в системі ProZorro ще є запланований відкат, тому компанія не опускає ціну і після торгів може бути навіть п’ятнадцятою. Але оскільки домовилась про відкат, то стає переможцем, бо всіх інших відкидають через недобру документацію", - повідомив підприємець.
Спосіб ІІ. Переможець узгоджений заздалегідь
Разом зі способом визначення переможця під час державного тендеру, про який нам повідомив підприємець Іван Замрій, чиновники часто пишуть технічні характеристики продукту під певного виробника.
До прикладу Апарат Верховної ради вирішив закупити господарчі товари на суму 55,185 грн. виключно італійського виробництва. В Україні налічується близько десятка підприємств, які могли би задовільнити потреби Апарату Верховної Ради, проте якщо ви виробляєте чудові господарські товари і готові їх дешево продати Апарату Верховної Ради, то вашу пропозицію відхилять, адже Ваше підприємство знаходиться не в Італії.
Не більш дивною є вимога щодо розміру бавовни на мопі для прибирання підлоги, яка має становини строго 40 см.
Проте, це не єдиний тендер, який викликає сумніви. Технічні характеристики блокнотів для Служби зовнішньої розвідки України виглядають не менш дивно. Тут службовці до дрібниць прописують вимоги до своїх блокнотів: сторінок має бути 320, з них 14 відведено для інформаційного блоку, закладинка має бути виключно золотистого кольору, а розмір сліпого тиснення напису у два рядка "Служба зовнішньої розвідки України" повинен бути 90*27 мм. Отже, якщо розмір тиснення у ваших блокнотах буде бодай на одну десяту міліметра більший, то вам можуть відмовити в тендері.
Проте, найбільші в Україні педанти працюють в Укрзалізниці. Тут замовник вимагає, аби освіжувач повітря був округлої форми і не більше 18 см. Також утримувач мопа для миття підлоги має бути забезпечений виключно КРУГЛОЮ ЖОВТОЮ КНОПКОЮ, а фіксатор для дверей має бути сіро-зеленого кольору і в жодному разі не зелено-сірого чи сіро-салатового.
Звичайно ж, ми не можемо звинувачувати вищезазначені державні структури в вимаганні хабарів чи отриманні відкатів, адже їхні працівники могли просто надто скурпульозно поставитись до завдання. Проте, на жаль, такі тендери не можуть не викликати сумнівів.
Спосіб ІІІ. Непотрібний товар
Будь-яка дія породжує протидію, а будь-який спосіб змусити чиновника перестати красти породжує безліч шляхів для їхнього незаконного збагачення. Власні джерела в вищих ешелонах влади розповіли iPress.ua про новий спосіб нагріти гроші на тендері, який почали широко використовувати після запровадження системи електронних торгів. Суть афери полягає у тому, що, наприклад, підприємству потрібно 50 000 пачок паперу, але замовник на тендері оголошує, що йому необхідно 100 000. Звичайно ж підприємці, які нічого не здогадуються, реєструються в системі ProZorro і виставляють ціни на папір, проте серед цих фірм є одна, яка домовилась з замовником. Підставна фірма ставить ціну на 10-20% нижчу, ніж ринкова, і однозначно виграє тендер. Після того підприємство розписується, що отримало 100 000 пачок паперу, але собі залишає 50 000 тисяч, тобто, ту кількість, яка реально необхідна, а решту паперу фірма забирає назад.
Але й на цьому чиновники вирішили не зупинятись. До прикладу коли Міністерство Х закуповує кулькові ручки, то вони їздять по всіх підконтрольних йому підприємствах. Тобто, в державну установу заїжджає вантажівка з кульковими ручками, на підприємстві розписуються за отриманий товар і авто, не вивантажуючись, їде в іншу установу, де процедура повторюється.
На жаль, українцям знову кинули кістку, аби відвернути увагу від реальних проблем з корупцією та стану державної економіки. В той час, коли заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов розповідає про успіхи системи ProZorro та про намагання ворогів держави ліквідувати систему електронних закупівель через суд, стара партноменклатура придумує нові способи, аби вибити гроші з підприємців і нажитись на платниках податків.