Сьогодні сегмент лоукост перевезень в Україні представлений доволі мляво. Єдина компанія, яка зуміла міцно закріпитися на ринку та розвивати свою діяльність – "Візз Ейр Україна". Інші представники бюджетних авіаліній в Україні серйозно поступаються за кількістю та сіткою польотів з українських міст.
"Візз Ейр" сьогодні виконує 17 авіарейсів (14 з Києва та 3 зі Львова). Серед новинок: з 29 жовтня починаються рейси з Києва та Львова до Мілана (аеропорт Бергамо). Стартовий тариф становитиме від 261 грн. в одну сторону з урахуванням усіх зборів.
Крім того, з 27 вересня відкрився рейс Київ-Кутаїсі, вартість якого становить від €22 в одну сторону.
"У "Візз Ейр" великий план щодо розширення польотів, але він буде вигідним, коли буде третій літак. Коли буде ще одне судно, тоді можна говорити про можливість значного розширення географії польотів", - зазначив у коментарі iPress.ua заступник генерального директора міжнародного аеропорту "Київ" (Жуляни) Олег Петровський.
"Візз Ейр" планує ввести в експлуатацію третій літак у квітні 2013 року. Лоукостер базується в аеропорту "Київ".
"Ми привабливі компаніям, оскільки ми надаємо знижки. В нас аеропортові збори нижчі, ніж в "Борисполі" (приблизно на 10%). Аеропорт розташований неподалік від центру міста. Пасажири мають бажання літати з Жулян", - розповідає Олег Петровський.
Фото: airport.kiev.ua
З грудня в аеропорту очікують запуск нового напрямку - Київ-Будапешт.
За словами заступника генерального директора, керівництво аеропорту сьогодні проводить переговори і з іншими авіаперевізники з Європи, а також арабськими компаніями. Проте результати поки невідомі, оскільки відповіді від компаній не надходило.
З вересня аеропорт пропонує порівняно недорогі рейси до Москви (Внуково) від компанії Utair, які коштують близько 2 тис грн в обидві сторони.
"Також планується, що відкриють Київ-Санкт-Петербург, Київ-Калінінград. Йдуть переговори щодо Ростова. Але це все в майбутньому", - поінформував Олег Петровський.
Рейси в теплі краї
Міжнародний аеропорт "Львів" ім. Данила Галицького крім рейсів "Візз Ейр" (Венеція, Мілан, Дортмунд) пропонує сьогодні лоукости від польської Eurolot та турецької Pegasus Airlines.
Eurolot розпочав рейси зі Львова до польських міст Вроцлава та Кракова ще перед чемпіонатом Євро-2012. Переліт до Кракова і назад можна зарезервувати за 800 грн. За словами представників аеропорту, Eurolot виконуватиме ті ж рейси у зимовий період, а навесні можливо з’являться нові напрямки зі Львова до Польщі.
Рейс Львів-Стамбул від Pegasus стартує з жовтня цього року і коштуватиме приблизно від $130 в дві сторони.
Цей же турецький перевізник здійснює рейси до Стамбула з Харкова та Донецька. Для прикладу, квиток Харків-Стамбул-Харків коштує від $180.
З аеропортів у Харкові та Донецьку виконуються також недорогі рейси до Об’єднаних Арабських Еміратів. Перельоти здійснюють дві компанії з ОАЕ – FlyDubai (Дубай) та Air Arabia (місто Шарджа). Для прикладу, переліт з Харкова до Дубая коштуватиме близько $480 в дві сторони.
Air Arabia також з жовтня літатиме до Шарджі з Одеси.
Лоукостери в українських аеропортах
Візз Ейр |
Київ (Жуляни) Львів |
Гамбург, Лондон, Дортмунд, Кельн, Катовіце, Меммінген, Мілан, Будапешт, Венеція, Барселона, Валенсія, Анталія Кутаїсі, Сімферополь |
Pegasus Airlines |
Харків Донецьк Львів |
Стамбул (аеропорт Сабіхи Гьокчен) |
FlyDubai |
Київ (Бориспіль) Харків Донецьк |
Дубаї |
Air Arabia |
Київ (Бориспіль) Харків Донецьк Одеса |
Шарджа |
Водночас аеропорт "Бориспіль", на який припадає близько 60% всього пасажиропотоку України, обслуговує п'ять лоукост компаній. Згідно з даними аеропорту, сьогодні звідти літають WindJet, Norwegian Air Shutle, Flydubai, Air Arabia та авіакомпанія AirOne.
Однак італійська WindJet, яка літала з Києва до міста Ріміні, нещодавно скасовувала рейси через фінансові труднощі. На допомогу їй тоді прийшла "Візз Ейр", яка пропонувала пасажирам переліт до Венеції.
Проте з 17 вересня польоти з Борисполя розпочала інша італійська компанія – AirOne. Переліт Київ-Мілан (Мальпенса)-Київ коштуватиме трішки більше €200.
Не секрет, що аеропорт "Бориспіль" сьогодні переживає не найкращі часи. Кабінет міністрів вирішив віддати летовище у концесію. Очікується, що концесіонером буде іноземна компанія, яка зможе залучити авіаперевізників та збільшити пасажиропотік в "Борисполі". У Міністерстві інфраструктури розраховують, що в найближчі два роки концесіонер інвестує не менше 2,3 млрд грн.
Проблеми лоукостерів в Україні
Представники українських аеропортів запевняють, що сьогодні проводять переговори з різними авіакомпаніями щодо відкриття нових рейсів, проте деталей не розголошують.
"На сьогодні ми ведемо переговори з авіакомпаніями Візз Ейр Україна і Air Berlin з приводу можливості організації рейсів до Німеччини, Італії, Польщі та в інші країни ЄС", - розповів Владислав Ільїн, начальник комерційного відділу компанії "Нью Системс АМ" (компанія-оператор Міжнародного аеропорту "Харків").
В аеропорту "Львів" розповіли, що обдумують можливість збільшення сітки польотів тих авіакомпаній, які сьогодні вже працюють. Також у планах керівництва відкрити прямий рейс до Північної Америки. Сьогодні ведуться переговори з кількома перевізниками, але їх деталі не розголошуються.
"Це може бути Торонто, Нью-Йорк. Це може бути і лоукост компанія. Насправді ведуться переговори з кількома перевізниками… Це українські перевізники. Від міжнародних авіакомпаній не поступали заявки і зацікавлення", - поінформувала менеджер з маркетингу ДП МА "Аеропорт "Львів" ім. Данила Галицького Галина Винарчик.
Фото: AFP
Однак конкретно про прихід нових компаній поки що не доводиться говорити. Раніше обговорювалася можливість залучення найбільшої бюджетної авіакомпанії – Ryanair (Дублін). Проте прогресу в переговорах з іноземцями немає.
За словами Галини Винарчик, компанія хотіла відкривати рейси Львів-Париж та Львів-Барселона.
"Ми у відкритті цих напрямків дуже зацікавлені, але вони не мають права на виконання цих рейсів. Мінінфраструктури пообіцяли їм допомогти", - зазначила вона.
Авіаперевізник з Дубліна намагався також домовитися з аеропортом в Жулянах, проте вимоги компанії були неприйнятними для керівництва летовища.
"Вони поставили такі умови, що аеропорт ніби повинен був їм надавати послуги безкоштовно. Ми все розуміємо, але ми не можемо надавати послуги безкоштовно. Ми можемо надавати знижки, але в нас теж є певні зобов’язання, зокрема перед банками", - розповідає Олег Петровський.
За його словами, компанія не може гарантувати великий пасажиропотік, оскільки не виконувала польотів в Україні. Крім того, в самого аеропорту обмежені можливості щодо кількості стоянок, які вони можуть запропонувати авіаперевізникам.
"RyanAir пропонував почати рейси не тільки нам, але й іншим аеропортам України. Проте ті умови, які вони поставили нам, були для нас неприйнятними, а платити пільгові аеропортні збори, я так розумію, в них не з’явилося бажання", - зазначив заступник гендиректора аеропорту "Київ".
Аеропорти-лідери за пасажиропотоком в Україні за підсумками 8 місяців 2012 року:
Бориспіль |
5781,3 тис. пасажирів (+9,6%) |
Сімферополь |
787 тис. пасажирів (+15,2%) |
Донецьк |
671,7 тис. пасажирів (+30,6%) |
Одеса |
600,9 тис. пасажирів (+10,5%) |
Київ (Жуляни) |
501,3 тис. пасажирів (+80,3%) |
Львів |
376 тис. пасажирів (+89,3%) |
Харків |
330,4 тис. пасажирів (+58,8%) |
Дніпропетровськ |
289,9 тис. пасажирів (+8%) |
Дані: Державна служба статистики
Мала кількість бюджетних авіаперевізників зумовлена ще й тим, що компанії не завжди можуть розраховувати на стабільний попит пасажирів. За словами джерела iPress.ua в одній з компаній, завантаження деяких рейсів польської Eurolot, яка почала перевезення весною зі Львова до міст Польщі, становить 30-40%. Траплялося й так, що замість того, щоб виконувати два окремих рейси Львів-Вроцлав та Львів-Краків, компанія виконувала один – летіла до Вроцлава через Краків, щоб збільшити кількість пасажирів на одному рейсі.
Складності полягають також у відсутності угоди про "Відкрите небо" з Євросоюзом та необхідності підписувати міжурядову угоду між Україною та країною, де зареєстрований авіаперевізник.
"Основною перешкодою для збільшення кількості міжнародних бюджетних авіарейсів є міждержавні обмеження на отримання комерційних прав на експлуатацію тієї чи іншої повітряної лінії", - розповіла прес-секретар аеропорту "Бориспіль" Оксана Ожигова.
"Ще одним важливим питанням є можливість зміни аеропортових зборів, розмір яких регулюється державою. У випадку, якщо дані тарифи аеропорти зможуть встановлювати на домовленому з авіакомпаніями рівні, це допоможе залучити в аеропорти України нові бюджетні авіакомпанії", - зазначив Владислав Ільїн.