Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Чому не слід вводити надзвичайний або воєнний стан на сході України

Чому не слід вводити надзвичайний або воєнний стан на сході України
Фото: Viktor Serduk/ facebook.com
Директор Центру дослідження армії, конверсії та роззброєння Сергій Згурець на своїй сторінці у Facebook наводить низку вагомих аргументів за боротьбу українських військових із терористами на сході України у форматі антитерористичної операції (АТО).

На сайті нашої компанії Defense Express опубліковано матеріал, який написали два шановані мною військові професіонали. Вони стверджують, що в умовах чинної законодавчої бази вводити надзвичайний стан у Донецькій та Луганській не тільки не можна, а і неприпустимо. А ті, хто наполягають на його введені, або уважно не читали відповідні закони, або роблять це свідомо діючи всупереч національним інтересам України.

Ще гірше – з запровадженням воєнного станому. І чому формат саме антитерористичної операції виглядає найбільш раціональним в нинішніх складних умовах.

Фактично це відповідь на заклик, які останнім часом лунають з боку низки політиків, законодавців, високо посадовців та експертів щодо термінового скасування АТО та введення на сході нашої держави надзвичайного або воєнного стану. На їх думку, це суттєво підвищить ефективність боротьбі з терористами, завдяки покращенню керівництва нею, розширить можливості застосування Збройних Сил України тощо. Але це може мати зворотній эффект.

Отже…

1. АНТИТЕРОРИСТИЧНА ОПЕРАЦІЯ

Відомо, що через низку серйозних суб’єктивних та об’єктивних причин, які потребують окремої, фахової оцінки, АТО відбувається не достатньо ефективно. Зокрема, спостерігається відсутність єдиного жорсткого керівництва її заходами, належної взаємодії відповідних сил та засобів, необхідного логістичного забезпечення їх дій, наявності підготовлених резервів тощо. Існують певні недоліки й у нормативно-правовому, організаційному, фінансовому, кадровому та іншому забезпеченні АТО.

Але, набуття чинності схвалених Верховною Радою України 5 червня ц.р. принципових змін до законів України щодо боротьби з тероризмом (реєстр. 4985 від 02.06.14р) забезпечить суттєве посилення організаційних основ такої боротьби та ефективності функціонування Антитерористичного центру при Службі безпеки України, розширить перелік суб’єктів боротьби з цим явищем та їх повноваження, а також більш детальне визначення сил і засобів, що залучаються до проведення АТО. Так, зокрема, відтепер Збройні Сили матимуть право застосовувати зброю та бойову техніку у мирний час для забезпечення в ході проведення АТО виконання завдань щодо припинення діяльності незаконних воєнізованих або збройних формувань (груп), терористичних організацій, організованих груп та злочинних організацій, участі у затриманні осіб, а також для знешкодження осіб у випадках, коли їх дії реально загрожують життю та здоров’ю заручників, учасників АТО або інших осіб.

2. НАДЗВИЧАЙНИЙ СТАН

Зараз на сході нашої держави триває АТО. Відповідно до положень статті 12 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" безпосереднє управління цією операцією та керівництво відповідними силами і засобами здійснює оперативний штаб, очолюваний керівником Антитерористичного центру при Службі безпеки України. Він, в разі потреби та за наявності передбачених Законом підстав, може внести на розгляд Ради національної безпеки і оборони (далі – РНБО) України пропозиції щодо введення надзвичайного стану у Донецькій та Луганській областях. Припустимо, що таку пропозицію буде внесено і після виконання певних процедур та ухвалення необхідних рішень РНБО, Президентом України та Верховною Радою України на сході України буде введено надзвичайний стан.

При цьому завершиться проведення АТО. І на виконання вимог статті 10 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" повноваження Військового командування отримують Служба безпеки України, Військова служба правопорядку у Збройних Силах України та Головне управління Національної гвардії України, яке має його очолити у нинішній ситуації на сході держави.

Відповідно до положень статті 20 згаданого закону, Військове командування має право залучати з числа силових структур до здійснення заходів правового режиму надзвичайного стану (яких за кількістю та, особливо, складністю на порядок більше, аніж при проведенні АТО!), включаючи боротьбу з терористами, тільки сили і засоби органів Міністерства внутрішніх справ України, в тому числі Національної гвардії України, Служби безпеки України та Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (далі – Служба правопорядку).

Усі ж бойові з’єднання та частини Збройних Сил, а також бойові літаки і вертольоти не можуть залучатися до виконання заходів правового режиму надзвичайного стану, а тому повернуться до місць постійної дислокації.
Слід враховувати і те, що Служба правопорядку складається із органів управління, підрозділів охорони військових об'єктів, патрульно-постової служби, безпеки дорожнього руху та спеціального призначення. Загальна чисельність їх особового складу приблизно близько 2,0 тис. осіб, озброєних до того ж виключно легкою стрілецькою зброєю.

При участі у здійсненні заходах правового режиму надзвичайного стану ця Служба виконуватиме (згідно статті 3 Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України") лише завдання щодо: участі у боротьбі з ворожими диверсійно-розвідувальними групами на території України; організації збору, супроводження та охорони військовополонених; забезпечення дотримання комендантської години в гарнізонах; охорони військових об’єктів, військових містечок та їх населення, сприяння його евакуації; відновлення та підтримання порядку і дисципліни у військових частинах; контролю за рухом транспортних засобів і перевезенням вантажів Збройних Сил України.

Є великі сумніви стосовно готовності та здатності Головного управління Нацгвардії України здійснювати ефективне керівництво боротьбою із незаконними збройними формуваннями на сході України та одночасним виконанням у повному обсязі заходів із забезпечення правового режиму надзвичайного стану у Донецьку, Луганську, Слав’янську, Краматорську та інших містах. Крім того, з обмеженням при введенні надзвичайного стану представництва Збройних Сил лише Службою правопорядку, бойові можливості військових формувань щодо боротьби із терористами та бойовиками зменшаться у декілька разів, порівняно із аналогічними можливостями згаданих формувань, які брали участь в АТО.

Необхідно мати на увазі також те, що терміни проведення АТО не обмежуються за часом, а надзвичайний стан може бути введено на сході України на строк не більше 60 діб. У разі необхідності він може бути продовжений Указом Президентом України, але не більше як на 30 діб, після затвердження його Верховною Радою України.

До того ж введення надзвичайного стану унеможливить проведення позачергових виборів до Верховної Ради та органів місцевого самоврядування.

3. ВОЄННИЙ СТАН

Питання про введення воєнного стану в окремих місцевостях України уявляється ще більш складним та вкрай небезпечним за можливими негативними внутрішньополітичними, економічними, соціальними і гуманітарними наслідками, особливо у Донецькій та Луганській областях. У разі введення воєнного стану завершиться проведення АТО. Збройні Сили та інші військові формування перейдуть до ведення бойових дій проти незаконних збройних формувань. Тому наступні події можуть розвиватися за наступним сценарієм.
Росія заявить про початок громадянської війни на сході України та визнає так звані "сили самооборони" ДНР та ЛНР воюючою стороною. Останні, вживатимуть заходів щодо остаточного виводу з ладу систем водопостачання та енергетики у Донецьку, Луганську, Слав’янську, Краматорську та інших містах для створення у них гуманітарної катастрофи. Таким чином вони спонукатимуть їх населення до евакуації у Ростовську область РФ, у прикордонних районах якої вже введено надзвичайний стан і нібито готують табори для біженців. А згадані міста вони хочуть перетворити на українські аналоги колишнього "Грозного", нинішнього "Алеппо", "Хомса" тощо.

Не можна виключати, що при цьому Росія введе без рішення Ради Безпеки ООН на територію України так звані "миротворчі" сили, створить гуманітарні коридори для біженців на державному кордоні, які також використовуватимуться для безперешкодного забезпечення усім необхідним "сил самооборони" ДНР та ЛНР.
Такого розвитку подій допустити не можна.

Варто нагадати, що Росія за останні десятиліття жодного разу не вводила воєнного стану у Москві та на Кавказі. Так, наприклад з вересня 1999 до квітня 2000 року вона проводила конттерористичну операцію на Північному Кавказі (офіційна назва другої чеченської війни), яка за своїми завданнями аналогічна "антитерористичній операції", визначеній в українському законодавстві.

Треба зважати і на те, що введення воєнного стану унеможливить проведення позачергових виборів до Верховної Ради та органів місцевого самоврядування.

Джерело: facebook.com/szgurets

Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер
Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 2 – Лоуренс Фрідман
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 2 – Лоуренс Фрідман
Україні не вистачає сил. Проте шанси росіян захопити Донбас близькі до нуля – Дональд Гілл
Україні не вистачає сил. Проте шанси росіян захопити Донбас близькі до нуля – Дональд Гілл
Том Купер рекомендує: російська ракетна кампанія проти України. Довоєнні запаси балістичних та крилатих ракет закінчилися – Адріан Фонтанелла
Том Купер рекомендує: російська ракетна кампанія проти України. Довоєнні запаси балістичних та крилатих ракет закінчилися – Адріан Фонтанелла
Перегони на полі бою. росіяни хочуть захопити більше території, поки не дійшла американська допомога – Філліпс О'Брайен
Перегони на полі бою. росіяни хочуть захопити більше території, поки не дійшла американська допомога – Філліпс О'Брайен
"Знищені" росіянами 4-5 разів повітряні сили України продовжують наносити ураження. росіяни кидають в бій всіх, кого можуть нашкребти – Том Купер
Західним експертам варто зайнятися Шольцем – буде більше користі. росіяни продовжують просуватися на Захід від Авдіївки – Том Купер
Західним експертам варто зайнятися Шольцем – буде більше користі. росіяни продовжують просуватися на Захід від Авдіївки – Том Купер
ЗСУ поки не вдалося вирішити кризу біля Очеретиного. Бомби УМПК і РСЗВ завдають втрат – Том Купер
ЗСУ поки не вдалося вирішити кризу біля Очеретиного. Бомби УМПК і РСЗВ завдають втрат – Том Купер