Новинка авіабудування: надшвидкий літак для топ-менеджерів
Saker Aircraft рекламує свій двомісний S-1, як єдиний літак, що здатен транспортувати топ-менеджерів та плейбоїв зі швидкістю трохи меншою за швидкість звуку. Літак матиме максимальну швидкість 0,99 Маха, але крейсерська становитиме 0,95 Маха, тобто близько 720 миль на годину, набагато швидше, ніж в більшості цивільних комерційних рейсів. Чому не 1 Мах? Федеральна влада забороняє надзвукові польоти над територією США, тому що звукові удари дратують людей.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 7 інноваційних проектів, в які вклало ЦРУ
Літак за $5 млн повинен стати привабливим для топ-менеджерів, яким треба потрапити з Лос-Анджелеса до Чикаго, чи з Нью-Йорка на Флориду за дві години.
"Саме це ми й продаємо: найшвидший літак, що існує", - каже генеральний директор Saker Aircraft Шон Джіллетт, 25-річний екс-пілот ВПС зі Санта-Моніки, штат Каліфорнія, який стверджує, що витратив близько $100 тисяч власних заощаджень на розробку S-1. Розробка літака, за оцінками, обійдеться приблизно у $350 млн, і передача першого літака власнику має відбутися приблизно у 2019 році.
Гендиректор Saker Aircraft витратив на розробку S-1 власні гроші. Фото: machinedesign.com
Швидкість літака може виявитися критичною для пасажирів у ще один важливий спосіб: на борту немає туалету. Там немає й ніякого столу чи канапи - звичних зручностей на літаках бізнес-класу, багато з яких пересуваються зі швидкістю трохи меншою, ніж S-1. (Citation X виробництва Cessna Aircraft має крейсерську швидкість у 0,93 Маха і підіймає дев'ятьох пасажирів, хоча й коштує $23 млн, що у 4,5 рази більше за ціну літака Saker Aircraft.) Відсутність зручностей в S-1 може зашкодити його продажу мультимільйонерам, хоча й Джіллетт каже, що літак відкриває нову нішу у швидких авіаперевезеннях на відстань до 1600 морських миль.
"Ми знаємо, що наш літак буде не для всіх", - сказав він. Зовнішні паливні баки збільшать дальність польоту літака до близько 2200 миль, власне під відстань трансконтинентального перельоту.
S-1, який постачатимуть з опцією крісла-катапульти, будуть продавати з розрахунком, що половина усіх перельотів літаками бізнес-класу відбувається з одним або двома пасажирами, навіть на літаках, які можуть підняти 10 або більше осіб. "Це схоже на автобус, яким їде одна людина", - каже Джон Нарравей, директор з маркетингу Saker Aircraft.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Літак на сонячних батареях: подорож навколо Америки
Чарлі Джонсон, колишній президент та директор з операційної діяльності Cessna Aircraft, а також колишній пілот винищувача у ВПС США, працює на Saker Aircraft у ролі консультанта. Джонсон є також колишнім президентом Aviation Technology Group, що розробляла аналогічний літак під назвою Javelin на початку 2000-х років і зібрала 120 попередніх замовлень до моменту вичерпання фінансування; компанія була ліквідована у 2008 році. Він пророкує, що S-1 збере достатньо замовлень для компанії, щоб виробляти 50 літаків на рік протягом десяти років - за умови, що вона зможе знайти гроші, щоб розпочати виробництво. Джіллетт стверджує, що він та Джонсон ведуть перемовини з інвестиційним банком, назву якого не називають.
Все одно, якщо у вас є повно вільних грошей і ви хочете швидко літати, чому б просто не купити старий реактивний винищувач? Саме це зробили співзасновники Google Ларрі Пейдж і Серґей Брін у 2008 році, отримавши Dornier Alpha Jet з Європи. Співзасновник Microsoft Пол Аллен придбав російський МіГ-29 два роки тому. Гендиректор корпорації Oracle Ларрі Еллісон, фанат літаків і катерів, також придбав винищувач, як інформує The New York Times.
Фото: facebook.com
Реактивні винищувачі є також відносно дешевими: L-39 Albatros 1980-х років, виготовлений у колишній Чехословаччині можна придбати менше ніж за $200 тисяч, натомість старі російські МіГи продаються в інтернеті лише за $79 тисяч, за ціною нижчою, ніж Audi найвищого класу.
Але Джонсон каже, що фанат швидкості з великим банківським рахунком не може купити новий військовий літак для швидких перельотів, і стверджує, що старий реактивний винищувач зовсім не є безпечним.
"Старі літаки потребують чималого догляду та великих обсягів палива. Ніщо у світі не є приємнішим, ніж те, що є цілком новим та водночас недорогим в експлуатації, - каже він. - Коли ви говорите з тими хлопцями, що хочуть придбати його [винищувач], їхні дружини закочують очі".
Оригінал: BusinessWeek
Переклад: Сергій Брикса, iPress.ua