Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Три області України отримали 56% від загальної суми субсидій у 2011 році

Три області України отримали 56% від загальної суми субсидій у 2011 році
Фото: Vladislav Synyahovskyy
Принцип бюджетної системи щодо справедливості та неупередженості у розподілі видатків бюджету порушено на користь двох східних областей та Києва.

Про це повідомляє Лабораторія законодавчих ініціатив.

Згідно з інформацією, отриманою Лабораторією у Державній казначейській службі України, Донецька, Луганська області та Київ отримали у 2011 році 56% субсидій та трансфертів.

Так, загальна сума субсидій, отриманих Донецькою областю у 2011 році, становила 27% або 8 403,8 млн грн. (у 2010 – 21%). Водночас частка Донецької області у ВВП України у 2010 році становила 12%.

Аналогічна ситуація й у Луганській області. У 2010 та 2011 роках видатки держбюджету по області становили 8 та 11% відповідно, тоді як частка у ВВП України – усього 4%. Минулоріч сума видатків на область досягла 3 443,9 млн грн.

Дніпропетровськ дає собі раду сам

У ще одній східній області України – Дніпропетровській – ситуація протилежна.

Частка регіону у ВВП України становить 11%, але область отримала всього 2,5% від загальної суми субсидій у 2010 році та 3,8% або 1 193,9 млн грн. у 2011.

Приблизно такі ж диспропорції спостерігаються в усіх областях України, окрім міста Києва. У столиці ці показники приблизно однакові: частка у ВВП – 18%, частка видатків – 16% та 18,3% у 2010 та 2011 роках відповідно.

Загалом у 2011 року видатки бюджету на субсидії, поточні та капітальні трансферти підприємствам, установам та організаціям становили 31,2 млрд грн. і 56% з цих коштів отримали Донецька, Луганська області та місто Київ.

Несправедливий розподіл

"Цей розподіл не можна вважати справедливим. Держава може давати гроші на підтримку підприємств, але ця підтримка повинна бути обмеженою в часі, призводити до того, щоб одержувач надалі працював на ринкових умовах, без потреби у державній підтримці. Це європейські (ЄС-івські) принципи допомоги, яких ми повинні будемо дотримуватися після набуття чинності угоди про асоціацію, створення зони вільної торгівлі з ЄС", - сказав у коментарі iPress старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив Денис Черніков.

За словами експерта, поки ця угода не набула чинності, в Україні є програма економічних реформ Президента на 2010-2014 роки, в якій прописані схожі завдання - стабілізувати державний бюджет шляхом впровадження стандартів ЄС.

"Натомість, що ми маємо? У трьох регіонах зростають обсяги підтримки, при чому непропорційно їх часткам у ВВП. Тобто зростання попиту регіону на субсидії підприємствам (це не соціальні субсидії!) перевищує зростання виробництва. Іншими словами, якщо частка області у ВВП більша за її частки у розподілі субсидій та капітальних трансфертів - це півбіди. Друга половина - це коли ситуація дедалі погіршується. Це не ринкова економіка, це реставрація планово-адміністративної системи", - наголосив Денис Черніков.

Він також додав, що причиною такого явища може бути лобіювання інтересів певних регіонів у Верховній Раді.

На думку Чернікова, для того, щоб змінити ситуацію, необхідно запровадити сучасні європейські принципи політики у сфері державної допомоги підприємствам.

Нагадаємо, у програмі економічних реформ України на 2010-2014 рік Віктор Янукович наголошував на тому, що причинами дестабілізації держбюджету є неефективні та негнучкі видатки, а також на високому рівні перерозподілу ВВП між бюджетними та позабюджетними установами. Для вирішення проблеми Президент закликав оптимізувати та зробити більш ефективними видатки з бюджету.

Окрім того, критерії та принципи розподілу державних субвенцій мали бути визначені на законодавчому рівні.

Епштейн, Айова і Махаріші. Мережа з метою повалення Америки. Частина 5 – Дейв Трой
Епштейн, Айова і Махаріші. Мережа з метою повалення Америки. Частина 5 – Дейв Трой
Мирні ініціативи Трампа тонуть у хаосі. Без формального політичного процесу Трамп не може закінчити війну в Україні – Іво Даалдер
Мирні ініціативи Трампа тонуть у хаосі. Без формального політичного процесу Трамп не може закінчити війну в Україні – Іво Даалдер
Репараційна позика без лідерства. Фінансування України як чергове європейське лайношоу – Тімоті Еш
Репараційна позика без лідерства. Фінансування України як чергове європейське лайношоу – Тімоті Еш
Важкі, середні та легкі. Комплексний огляд українських ракет і БпЛА великої дальності – Фабіян Гоффманн
Важкі, середні та легкі. Комплексний огляд українських ракет і БпЛА великої дальності – Фабіян Гоффманн
Посібник із захисту демократії від популізму. Поки не стало запізно – Тімоті Ґартон Еш
Посібник із захисту демократії від популізму. Поки не стало запізно – Тімоті Ґартон Еш
путін не змінив своїх планів. Мирні переговори демонструють, чому девелоперам не слід наближатися до міжнародної дипломатії – Мік Раян
путін не змінив своїх планів. Мирні переговори демонструють, чому девелоперам не слід наближатися до міжнародної дипломатії – Мік Раян
Зустрілись двоє
Зустрілись двоє "легітимних". Як Мадуро планує пережити Трампа – New York Times
Меланшон проти Глюксманна. Битва за лідерство лівих сил Франції проти ультраправих – Politico
Меланшон проти Глюксманна. Битва за лідерство лівих сил Франції проти ультраправих – Politico