Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Три області України отримали 56% від загальної суми субсидій у 2011 році

Три області України отримали 56% від загальної суми субсидій у 2011 році
Фото: Vladislav Synyahovskyy
Принцип бюджетної системи щодо справедливості та неупередженості у розподілі видатків бюджету порушено на користь двох східних областей та Києва.

Про це повідомляє Лабораторія законодавчих ініціатив.

Згідно з інформацією, отриманою Лабораторією у Державній казначейській службі України, Донецька, Луганська області та Київ отримали у 2011 році 56% субсидій та трансфертів.

Так, загальна сума субсидій, отриманих Донецькою областю у 2011 році, становила 27% або 8 403,8 млн грн. (у 2010 – 21%). Водночас частка Донецької області у ВВП України у 2010 році становила 12%.

Аналогічна ситуація й у Луганській області. У 2010 та 2011 роках видатки держбюджету по області становили 8 та 11% відповідно, тоді як частка у ВВП України – усього 4%. Минулоріч сума видатків на область досягла 3 443,9 млн грн.

Дніпропетровськ дає собі раду сам

У ще одній східній області України – Дніпропетровській – ситуація протилежна.

Частка регіону у ВВП України становить 11%, але область отримала всього 2,5% від загальної суми субсидій у 2010 році та 3,8% або 1 193,9 млн грн. у 2011.

Приблизно такі ж диспропорції спостерігаються в усіх областях України, окрім міста Києва. У столиці ці показники приблизно однакові: частка у ВВП – 18%, частка видатків – 16% та 18,3% у 2010 та 2011 роках відповідно.

Загалом у 2011 року видатки бюджету на субсидії, поточні та капітальні трансферти підприємствам, установам та організаціям становили 31,2 млрд грн. і 56% з цих коштів отримали Донецька, Луганська області та місто Київ.

Несправедливий розподіл

"Цей розподіл не можна вважати справедливим. Держава може давати гроші на підтримку підприємств, але ця підтримка повинна бути обмеженою в часі, призводити до того, щоб одержувач надалі працював на ринкових умовах, без потреби у державній підтримці. Це європейські (ЄС-івські) принципи допомоги, яких ми повинні будемо дотримуватися після набуття чинності угоди про асоціацію, створення зони вільної торгівлі з ЄС", - сказав у коментарі iPress старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив Денис Черніков.

За словами експерта, поки ця угода не набула чинності, в Україні є програма економічних реформ Президента на 2010-2014 роки, в якій прописані схожі завдання - стабілізувати державний бюджет шляхом впровадження стандартів ЄС.

"Натомість, що ми маємо? У трьох регіонах зростають обсяги підтримки, при чому непропорційно їх часткам у ВВП. Тобто зростання попиту регіону на субсидії підприємствам (це не соціальні субсидії!) перевищує зростання виробництва. Іншими словами, якщо частка області у ВВП більша за її частки у розподілі субсидій та капітальних трансфертів - це півбіди. Друга половина - це коли ситуація дедалі погіршується. Це не ринкова економіка, це реставрація планово-адміністративної системи", - наголосив Денис Черніков.

Він також додав, що причиною такого явища може бути лобіювання інтересів певних регіонів у Верховній Раді.

На думку Чернікова, для того, щоб змінити ситуацію, необхідно запровадити сучасні європейські принципи політики у сфері державної допомоги підприємствам.

Нагадаємо, у програмі економічних реформ України на 2010-2014 рік Віктор Янукович наголошував на тому, що причинами дестабілізації держбюджету є неефективні та негнучкі видатки, а також на високому рівні перерозподілу ВВП між бюджетними та позабюджетними установами. Для вирішення проблеми Президент закликав оптимізувати та зробити більш ефективними видатки з бюджету.

Окрім того, критерії та принципи розподілу державних субвенцій мали бути визначені на законодавчому рівні.

Трамп і
Трамп і "відмова" від України. Не будьте надто мрійливими щодо його слів – Філліпс О’Брайен
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та "мікроменеджемент" Головнокомандувача – Том Купер
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Україна – не Сирія. Чому Сирський не може реформувати ЗСУ – Том Купер
Україна – не Сирія. Чому Сирський не може реформувати ЗСУ – Том Купер