Міністерство інфраструктури обмежило вплив Укрзалізниці на тарифи
Про це пише видання "Коммерсантъ Украина".
"Зараз УЗ самостійно формує пропозиції щодо застосування коефіцієнтів, при цьому порядок їх підготовки та економічних обґрунтувань щодо них відсутній".
Про це зазначили автори ініціативи у пояснювальній записці до проекту, який опублікували наприкінці минулого тижня.
Знижки встановлюватимуть терміном на один фрахтовий рік, йдетьться в документі. УЗ готуватиме пропозиції щодо них, а тарифна рада, яку планують створити при Мінінфраструктури, затверджуватиме ці пропозиції.
В УЗ повинні будуть обґрунтовувати необхідність застосування знижок - наприклад, надати планові показники перевезення транзитних вантажів з урахуванням знижок і продемонструвати ефективність їх введення в попередньому фрахтовому році.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Укрзалізниця перейде на електронні квитки вже у жовтні
Рада прийматиме рішення щодо знижок і тарифів не пізніше 10 жовтня кожного року. А протягом року УЗ також зможе подавати свої пропозиції, які в Мінінфраструктури розглядатимуть протягом місяця.
Монополіст матиме можливість самостійно встановлювати тільки знижки, розмір яких не перевищуватиме 30%, повідомивши про це міністерство протягом п'яти днів.
Начальник Головного комерційного управління Укрзалізниці Юрій Меркулов розповів, що з минулого року міністерство позбавило монополію права застосовувати знижки більше 30%:
"Зазвичай ми і надаємо їх у цьому діапазоні, але тепер повинні інформувати про це Мінінфраструктури та надавати звіт про ефективність", - зазначив Меркулов.
УЗ втрачатиме клієнтів
З введенням нового порядку УЗ може втратити гнучкість у прийнятті рішень при переговорах з клієнтами.
"Узгодження з міністерством будуть вимагати виконання регламенту, а це затягує процес", - прокоментував Меркулов.
Генеральний директор експедиторської компанії УкрТОК Галина Поліщук нагадала, що УЗ і так тільки за перше півріччя втратила 17% транзитних потоків.
У I півріччі УЗ перевезла лише 23 млн. тонн транзитних вантажів з 224, 7 млн. тонн усіх вантажів.
Поліщук упевнена, що новий порядок знижує конкурентоспроможність перевізника: зараз УЗ може протягом тижня скликати тарифну комісію та оперативно надати знижку новому клієнтові.
"З введенням нового порядку буде потрібно набагато більше часу, а відправник не чекатиме - знайде альтернативні шляхи. Основний транзит йде з Росії та Казахстану, а там вже давно створили належні умови для цього", - зазначила Поліщук.
З іншого боку новий порядок перешкоджатиме зловживанням з боку УЗ, прокоментував заступник директора Центру політичного і економічного аналізу Антон Кравченко.
Адже транзитні перевезення - найбільш прибутковий напрям для УЗ, їх рентабельність у 2-2,5 рази вище внутрішніх перевезень, оскільки тарифи на них встановлює Укрзалізниця, а не Кабмін.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Укрзалізниця недоотримала понад 96 млн грн
"Траплялося, що УЗ користувалася тим, що може самостійно вирішувати, кому яку знижку надавати. Це могло призводити до певних зловживань. Зараз вводять більш жорсткі обмеження, і зрозуміло, що в УЗ цим незадоволені", - розповів Антон Кравченко.
У міністерстві впевнені, що застосування нових правил збільшить доходи залізниць.
Проте Галина Поліщук вважає, що цьому перешкоджатиме відсутність єдиної політики щодо залучення вантажів через морські порти для подальшого перевезення їх залізницею.
"Зараз тарифна політика портів і УЗ нескоординовані, а міністерство вже багато років не вирішує цю проблему", - зазначила вона.
В УЗ сподіваються, що після прийняття нового порядку Мінінфраструктури дозволить перевізнику самостійно приймати рішення щодо знижок до 50%.
"Ми можемо собі дозволити такий коефіцієнт, оскільки транзитні перевезення дуже рентабельні. Зараз ми ведемо переговори про це з міністерством", - розповів Юрій Меркулов.