Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Битви екосистем: як технологічні імперії можуть почати війну за контроль цифрового життя користувачів

Битви екосистем: як технологічні імперії можуть почати війну за контроль цифрового життя користувачів
Фото: theverge.com, James Chae
Це - війна за простір між екосистемами, в якій компанії змагаються, щоб зберегти користувачів на своїй території, і здійснюють маленькі, але стратегічно важливі атаки на периферію інших гравців. Війна екосистем між Apple, Microsoft, Google, і Facebook, при обмеженій кількості асиметричних вразливих місць, стала в основному боротьбою на виснаження. За невеликими винятками, ці структури зайняті стандартними стратегіями, і зробили кілька обмежених вилазок на території один одного. Тим не менше, відносно "прохолодна" природа війни не повинна вводити в оману через можливість більш агресивних тактик в майбутньому.

В арсеналі як великих, так і маленьких гравців є інструменти, які ще не були задіяні - в більшості випадків з вагомих причин, якщо врахувати потенціал "удару у відповідь" і супутні втрати.

У будь-якому випадку, існують сценарії, в яких холодна війна екосистем може перетворитися у щось більш агресивне.

У цьому огляді ми подивимося на деякі стратегічні активи, і те, як вони можуть бути використані в якості зброї. 

Блокада Skype

Skype - одне з найбільш недооцінених знарядь з арсеналу Microsoft.

Хоча очевидно, що такі продукти, як Office, Xbox, і, звичайно ж, Windows, набагато потужніші за Skype, він все ж є плацдармом на інших платформах. Будучи доступним на Mac, Linux, Android, iOS, різних телеприставках, і навіть застарілих системах на зразок Symbian і webOS, у Skype є ​​потенціал, щоб стати центром не лише екосистеми Microsoft, але і інтернету в цілому. 

Якщо Microsoft раптом вирішить, що Скайпу буде найкраще тільки на своїх власних продуктах, це буде значною зміною стратегії, і може спричинити хвилі цунамі по всьому океані IT-галузі. Хоча, у короткостроковій перспективі, такий крок і може призвести до певного руху в бік продуктів Microsoft, - набагато більш імовірно, що користувачі продовжать приймати рішення про покупку, керуючись іншими факторами, а вже після цього боротися з відсутністю Skype. Слабка позиція Microsoft в області смартфонів тільки підштовхне до відмови від Skype як основного засобу комунікації, якщо він буде жорстко прив'язаний до Microsoft. 

Ми віримо, що блокада Скайпу буде невигідним кроком, який обмежить його широку (і все ще зростаючу) популярність як засобу комунікації. Ключовою перевагою Скайпа в порівнянні з іншими VOIP-сервісами є не стільки технологічна перевага, скільки повсюдна доступність. Блокада Скайпу призведе до зменшення поширеності, й активізації пошуків крос-платформної альтернативи. У разі такого розвитку подій, варто очікувати, що ринок VOIP і повідомлень стане набагато фрагментованішим. 

Щоб домінуюча альтернатива з'явилася, пройде якийсь час - можливо, роки - і боротьба буде дуже жорстокою. Кількість зацікавлених гравців, які можуть спробувати зайняти місце Skype, вражає: великі, на кшталт Google і Apple, дрібні стартапи, і навіть оператори мобільних мереж - ймовірно, усі кинуться в битву, стріляючи на всі боки. 

На щастя, після покупки Skype в жовтні 2011, Microsoft нічим не дала зрозуміти, що має намір скасувати (або обмежити) доступ до сервісу на інших платформах. Але, можливо, у неї в запасі є інші тактики. Забезпечуючи кращу якість своїх продуктів на платформі Windows і не особливо намагаючись досягти того ж на інших платформах, потенційно Microsoft може схилити користувачів до переходу на Windows-продукти. Skype дуже глибоко інтегрований в Windows 8 і Windows Phone 8, і скоро замінить Windows Live Messenger, таким чином вже даючи набагато кращий "користувальницький досвід" у порівнянні з аналогами для iOS і Mac. 

Перевага Office

Випустити повнофункціональну версію Office для інших платформ було б ударом для Windows-стратегії Microsoft

Одна з ключових переваг екосистеми Microsoft - пакет офісних додатків Microsoft Office, на даний момент доступний тільки на Windows і Mac. Як видно із запуску планшета Surface і просуванню Windows Phone 8, доступ до "справжньої" версії Office, яка могла б читати і редагувати документи в своєму рідному форматі і на 100%, для компанії є значною перевагою. 

Але ми знаємо, що компанія вже якийсь час готує версії Office для iOS і Android, з можливим релізом десь у 2013 році. Microsoft особисто підтвердила ці відомості, підкресливши, що "Office буде працювати на Windows Phone, iOS і Android." Хоча і зараз існують програми сторонніх розробників, оригінальний додаток швидко стане домінуючим. Microsoft випустила кілька версій Office для Mac, але з якогось моменту Mac-версії не можуть наздогнати у розвитку своїх Windows-колег. 

Сьогодні Office - це не тільки Word, Excel, і Powerpoint. Хмарні продукти Microsoft на зразок SkyDrive і Sharepoint дають розвинені засоби комунікації, які можуть зайняти місце інших хмарних сховищ на зразок Dropbox або iCloud з інших платформ. Якщо Microsoft проштовхне Office на платформи конкурентів, для користувачів це може підвищити привабливість екосистеми Microsoft. 

Відома небагатослівність Microsoft з приводу випуску офіційних версій Office для iOS і Android сигналізує про те, що Microsoft ризикує, випускаючи такий продукт у 2013 році. Очевидно, основи сумнівів лежать в області вічної зв'язки Office і Windows. Звичайно, Microsoft хоче упевнитися, що більшість користувачів виберуть повну в'язку рішень Windows + Office, так що випуск повнофункціональних офісних продуктів для інших платформ послабить положення Windows. 

Microsoft і раніше намагалася робити якісь продукти для інших платформ, але тільки не Office. Якщо припустити, що втрати від не куплених Windows і Windows Phone будуть мінімізовані, стратегія може дати компанії певні переваги. В першу чергу, очевидно, це буде додаткова виручка від тих, хто в іншому випадку витратив би гроші на конкуруючі офісні рішення - гроші, які Microsoft практично залишила на столі. Такі рішення - включаючи власний офісний пакет Apple, QuickOffice, і інші - швидше за все, стануть менш популярними, коли зіткнуться з прямою конкуренцією з офісною пропозицією Microsoft. 

Ефект новизни також може спрацювати. Пропозиція продукту, який непогано працює на iOS але краще на Windows, може породити ряд перебіжчиків. Чи зможе Microsoft виграти, балансуючи між захистом Windows і підвищенням виторгу від Office - буде видно у 2013. 

Відлучення від ActiveSync

Глибока і основоположна інфраструктура ActiveSync теоретично дає Microsoft істотну перевагу

Тихо і без фанфар, Microsoft Exchange + ActiveSync стали стандартом де-факто для push email на смартфонах. У RIM була рання перевага в бізнесі push email, але рішення Microsoft швидко зайняло цю нішу і зараз основна кількість корпорацій користуються саме ним для доставки електронної пошти на смартфони. Навіть RIM використовує ActiveSync як частину своєї закритої поштової інфраструктури. Хоча більша частина поштових служб для кінцевих користувачів, начебто Yahoo і операторів мереж домашнього інтернету, нудяться в світі POP і IMAP, ActiveSync досі істотно домінує. 

Незважаючи на це, позиція ActiveSync може бути вразлива. Google міг би відключити синхронізацію з Exchange по ActiveSync для своєї пошти Gmail. Більш того, головна сторінка підтримки Google по синхронізації для iOS вже не містить прямого посилання на інструкції по налаштуванню Exchange для Gmail. Схожим чином, вона спрямовує користувачів iOS до CalDAV для синхронізації календарів і CardDAV для синхронізації контактів. Підтримка Exchange ActiveSync все ще працює для всіх звичайних користувачів Google Apps, але Google може працювати над заходами, які зменшать використання ActiveSync серед користувачів смартфонів. 

Хоча Google може зберегти інтероперабельність рідних клієнтів на платформах крім Андроїда, їх функціонал може бути скорочений в майбутньому. Налаштування Exchange досить уніфіковане і зрозуміле, якщо порівняти з більш відповідними стандартам рішень, які зараз просуває Google, і які - теоретично - можуть привести до збільшення нашарування ринку - користувачів Google буде сильніше тягнути до Android, користувачів iOS - до рішень Apple, користувачів Outlook до рішень Windows Phone, ітп. 

З погляду Microsoft, інфраструктура ActiveSync (теоретично) дає компанії істотну перевагу, але в реальності - сумнівно, що Microsoft вирішить серйозно похитнути статус кво. Microsoft навряд чи буде ризикувати глибоким корінням, якими вона вросла в корпоративний сектор, заради того, щоб обмежувати доступ до ActiveSync на інших платформах. Колись у майбутньому, якщо Windows Phone 8 раптом почне набирати силу - в порівнянні з іншими пристроями, плани можуть і помінятися, для Windows Phone 8 компанія пропонує більш розвинені засоби управління пристроями для корпорацій. 

ActiveSync останнім часом був одним з аргументів для кінцевих користувачів на користь вибору пристрою від Microsoft. Якщо хто-небудь з Google або Microsoft вживе заходів з нейтралізації його поширеності, можна очікувати більш сильної прив'язки користувачів до екосистеми. 

Атака Blackberry Messenger

BlackBerry Messenger, можливо, вимре, і дуже скоро

RIM, не так давно домінував за допомогою смартфонів BlackBerry, працює над запуском нової ОС, щоб запобігти прискореного падіння у прірву. Тим не менш, компанія поставила не лише на BlackBerry 10. У квітні, після того як co-CEO Jim Balsillie пішов з RIM, пішли чутки, що директор планував "радикальне відродження" компанії, яке включало випуск BlackBerry Messenger для інших платформ. 

BBM - одна із найбільш "чіпляючих" частин екосистеми RIM, тому поєднує в собі безкоштовні миттєві повідомлення і щось схоже на соціальну мережу, і все це - на пристрої, який ще недавно так приваблював як топ-менеджерів, так і тінейджерів. Компанія знаходиться під ударом інших месенджерів, особливо iMessage і WhatsApp, а також Facebook і Twitter з боку соціальних мереж. Можливо, BBM вимре, і дуже скоро. Наприклад, Facebook вже розробляє точнісінько такий самий соціальний додаток з можливістю відправки миттєвих повідомлень (причому без потреби введення PIN), що і BBM, з яким RIM свого часу виступила першопрохідцем. 

Може, RIM і не опинилася б у такій ситуації, якщо б реалізувала план Balsillie по випуску сервісу для інших платформ, про який ходили чутки, - але CEO Thorsten Heins явно думав, що це зменшить шанси BB10. Heins не відмовився від можливості такого кроку в майбутньому, але навряд чи це станеться зараз. 

Якби такий план був реалізований раніше - дуже ймовірно, що RIM захопила б ринок повідомлень, причому повністю. Раніше у BBM була солідна база спілкуються користувачів, у тому числі великі риби з корпоративного сектора - але і те й інше зараз в занепаді. Якщо RIM планує зробити BBM крос-платформних, найбільш імовірним сценарієм буде поширити BB10 якомога раніше. Тут є і технічні труднощі: для успіху крос-платформного BBM, він повинен бути надійним, швидким, і бажаним продуктом на iOS, Android, і BlackBerry. Непросте завдання для компанії, у якої немає досвіду створення додатків для інших платформ, не кажучи вже про труднощі конкуренції з іншими сервісами миттєвих повідомлень. 

Крос-платформний BBM до моменту своєї появи навряд чи зможе істотно потіснити конкурентів, і BlackBerry 10 буде продовжувати втрачати користувачів. Звичайно, це буде залежати, в тому числі, від успішності заходів по її запуску. Якщо BB10 не втратить користувачів, план Balsillie по перетворенню RIM в компанію-постачальника сервісів можна буде дістати із запилюченої полиці. 

Можливості ідентифікації Фейсбука

Facebook, можливо, знає про вас не менше, ніж Google

Facebook агресивно намагається потрапити в екосистеми додатків iOS і Android. Якщо компанія доб'ється успіху, їй вдасться отримати навіть більше відомостей про користувачів, ніж Apple і Google. Складні взаємозв'язки між Фейсбуком, іншими екосистемними гігантами, користувачами, і відкритим інтернетом, перетворять будь-які спроби викорчувати коріння платформи всюдисущого Фейсбука на суперскладне заняття. 

З точки зору Фейсбуку, щоб ще краще зацементувати свої позиції в інтернеті, потрібно буде залучити більше, якомога більше контенту у свою екосистему. Можливо, вони навіть знайдуть спосіб перетягнути гроші у Google і Apple, у випадку, якщо до свого існуючого набору продуктів по авторизації за допомогою логіна та соціальних сервісів вони вирішать додати мобільну рекламу. 

Для Apple, Google, Microsoft, та інших, потенціал Фейсбуку по впровадженню в їх власні програми (як це вже зроблено з більшою частиною інтернету) означає велику проблему. Як Apple, так і Microsoft зробили Facebook частиною своїх операційних систем, і вже складно їх звідти викорчувати. На щастя, рівень інтеграції досі не дуже високий, але слід очікувати посилення негласних переговорів про те, як дані будуть використовуватися спільно (і в якій пропорції). 

На даний момент, бізнес-моделі Facebook, Apple, і Microsoft не сильно перетинаються, але це точно не випадок Google. Загалом, Google+ є відповіддю постійно зростаючому домінуванню Фейсбуку в області як інтернету, так і сервісів. Нікого не дивує, що Android не пропонує інтеграцію з Facebook з коробки (хоча його відкритість означає, що Facebook може вбудуватися туди самостійно у вигляді додатку). 

Серед усіх фронтів битви між Facebook і Google, особливої ​​уваги заслуговують сервіси ідентифікації. Facebook показує, що для розкриття своєї особистості користувачі не проти надання набагато більшої кількості інформації, ніж простий профіль. Адже Timeline - набагато більше, ніж мила історія постів; це демонстрація суспільству, що Facebook може знати про вас стільки ж, скільки і Google. Що загрожує рекламному бізнесу Google, але так само дає Фейсбуку унікальні можливості для будь-якого бізнесу, який Фейсбук може вирішити створити. 

Дуже важко припустити наступний хід Фейсбук, адже його поширеність повсюдна. З тих пір як Фейсбук скрізь, він може атакувати - або бути атакований - де завгодно. 

Провокація iTunes

Steve Jobs колись прославився, сказавши, що iTunes - "це як дати комусь склянку води з льодом в пеклі".

iTunes є центральною частиною зусиль екосистеми Apple з розповсюдження свого впливу за межі Mac. iTunes почала своє життя в якості додатку з управління музикою, поступово ставши центральним елементом оригінальної концепції Apple під назвою "цифровий хаб", яка прив'язувала iPod до комп'ютера. Йшов час, і компанія додавала покупку музики, фільмів, телешоу, а також засоби управління для пристроїв на базі iOS (таких, як iPhone і iPad). 

iTunes для Windows побачила світ у 2003, і ​​через 4 роки Steve Jobs сказав що це "як дати комусь склянку води з льодом в пеклі". Тоді це було гіперболою, але зараз програма стала скрипучим, хоча і цілком керованим бойовим кораблем. Для мільйонів користувачів iPhone, вона є критичною сполучною ланкою між їх смартфоном і комп'ютером. 

Жодних сумнівів - екосистема Apple як і раніше сильно залежить від iTunes, і її популярність позитивна для більшості. Хоча Apple і випустила служби iCloud, які можуть замінити більшість функцій iTunes, напевно це займе якийсь час. 

В iTunes потрібні зміни , як і в конкуруючому продукті Microsoft, Spotify, а також інших, які пропонують більш привабливий інтерфейс і музику за передплатою. Не вщухають чутки, що Apple збирається зробити те ж з iTunes , але незрозуміло, чому вона цього не робить. Вельми резонне припущення - iTunes генерує такі продажі, що музичні лейбли бояться робити сильні рухи. 

Якщо момент змін прийде, потрібно буде поставити питання - наскільки сильну конкурентну перевагу iTunes дає Apple? Адже нею користуються дуже багато людей, не тільки користувачі iPhone і iPad. В одному з можливих варіантів Apple може зберігати пріоритет функцій додатків як на Windows так і на Mac, можливо (як ходять чутки), додавши мовні служби тільки в Mac і iOS, але не iTunes. Швидше за все, Mac буде розглядатися як реальна альтернатива для звичайного домашнього користувача Windows, і може перетягнути якусь кількість користувачів. 

Іншою дуже реальною можливістю є те, що Apple не буде створювати плиткову версію iTunes. Хоча iTunes, напевно, буде працювати на Windows 8 в режимі робочого столу, користувачі Windows RT (і власники поточної моделі планшета Surface) залишаться за бортом. Так як користувачі будуть змушені повернутися до робочого столу для роботи iTunes, неясно, чи будуть користувачі звинувачувати Microsoft або Apple за відсутність нового інтерфейсу. Якщо Windows RT набуде поширення в якості основної ОС, ця ситуація тільки погіршиться. У будь-якому випадку, потрібно очікувати, що користувачі iPhone отримають від своїх комп'ютерів на Windows 8 зовсім інший досвід, ніж той, до якого звикли зараз. 

Брудна бомба Twitter API

Прямо зараз можна спостерігати вплив бомби API, яку Twitter скинув в цьому році

І, нарешті, розглянемо битву, яка відбувається на наших очах. Якщо коротко, Twitter вирішив обмежити Twitter-клієнти, які "дублюють користувальницький досвід Twitter". Незважаючи на те, що тепер багато розробників і користувачі відчувають себе так, як ніби їх спалила палаюча радіоактивна хвиля, навряд чи варто цьому дивуватися. Якщо подивитися на повну історію з приводу Twitter API, можна побачити посилення напруги від прозорих натяків у січні до майже загроз в липні і нового керівництва для розробників у серпні. Новим бізнесом Twitter є Twitter , обгороджений сад, який більше схожий на Facebook , ніж на відкритий інтернет. 

Питання в тому, чи дозволить засада з API (тактичний удар по нерідним клієнтам) посилити позиції компанії як нового медіа, або ж супутній збиток від поганого PR і прозрілих користувачів зашкодить компанії в цілому, і відкриє дорогу конкурентам. Той факт, що нерідні клієнти і їх розробники сильно допомогли Твіттеру в інноваціях, робить проблему ще більшою. 

Нові правила Твіттер вже призвели до серйозних проблем. Кращий з Твіттер-клієнтів для Windows 8, Tweetro, був "покалічений" новим лімітом користувачів , а інші, такі, як Tweetbot, були змушені встановити високі ціни, щоб залишити тільки найбільш прибуткових користувачів. Розробники звичайних нерідних Twitter-клієнтів, перебуваючи на нічйній території, намагаються вижити, незважаючи на суворі обмеження Твіттеру з приводу того, яка максимальна кількість користувачів у них може бути. Вони були "народжені, щоб померти" , і немає ніякої гарантії, що навіть той невеликий простір, в якому вони живуть, не зникне в найближчому майбутньому. 

Зона радіоактивного зараження, населена нерідними клієнтами та користувачами, яким вони подобалися, може бути не такою вже й великою, принаймні в порівнянні зі зростаючою територією Твіттера. Рекордні цифри президенських виборів і щодо успішне (хоч і затьмарене невеликим скандалом ) партнерство з NBC показують, що територія Твіттер зараз набагато більша, ніж раніше. Найпоширеніша зараз альтернатива, App.net, навіть близько не стоїть з розміром Твіттера, та й більшість її користувачів користуються Твіттером теж. 

В результаті цього Твіттер залишив місце тільки для нерідних клієнтів, які дають інформацію в Твіттер, але на даний момент тут не помітно великої кількості додатків. Хоча B2B додатки на зразок Klout можуть бути успішними і самі по собі, сумнівно, що вони досить розвинені і опрацьовані, щоб скласти гідну екосистему. У Твіттера непогані шанси зберегти домінування, тільки от радіоактивний кратер на місці колишньої столиці залишиться назавжди. 

Автор ілюстрацій James Chae

Оригінал: theverge.com

Байдену потрібно змусити путіна нервувати. Він має всі повноваження і жодного виправдання – Марк Тот та Джонатан Світ
Байдену потрібно змусити путіна нервувати. Він має всі повноваження і жодного виправдання – Марк Тот та Джонатан Світ
Здавалося, що допомога Україні померла. Чому Джонсон все ж-таки виніс на голосування законопроєкт? – Washington Post
Здавалося, що допомога Україні померла. Чому Джонсон все ж-таки виніс на голосування законопроєкт? – Washington Post
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 1 – Лоуренс Фрідман
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 1 – Лоуренс Фрідман
Не варто надто радіти запізнілій допомозі США. Вона призначена лише кільком підрозділам ЗСУ – Том Купер
Не варто надто радіти запізнілій допомозі США. Вона призначена лише кільком підрозділам ЗСУ – Том Купер
путін гудбай.  Як роззброїти росію на газовому ринку – CEPA
путін гудбай. Як роззброїти росію на газовому ринку – CEPA
росія чинить культурний геноцид в Україні. Які справжні цілі кремля – Джейд МакГлинн
росія чинить культурний геноцид в Україні. Які справжні цілі кремля – Джейд МакГлинн
США оголосили про новий пакет військової допомоги для України на $1 млрд
США оголосили про новий пакет військової допомоги для України на $1 млрд
Роль російських аграрних олігархів у виробництві безпілотників. Розслідування ухилення від санкцій – Frontelligence Insight
Роль російських аграрних олігархів у виробництві безпілотників. Розслідування ухилення від санкцій – Frontelligence Insight