Чи зможуть китайські споживачі керувати світом?
Коли Шаун Рейн під’їжджає до Шанхайського міжнародного аеропорту Pudong, ще за 10 хвилин до аеродрому він починає помічати автомобілі - в тому числі Роллс-ройси і Бентлі - припарковані уздовж шосе.
"Чому? Це відбувається тому що люди, які можуть витратити мільйон доларів на автомобіль, не хочуть витрачати $ 2 на стоянку", - розповідає Рейн, який працює керівним директором у China Market Research Group.
Для китайських лідерів знову набуте багатство власної нації - це вибоїстий шлях, адже вони намагаються поставити економіку на нові рейки. Правляча Комуністична партія Китаю (КПК) продовжує на цьому тижні свій 18-й з'їзд, на якому очікується, що Сі Цзіньпін і Лі Кецян будуть обрані відповідно президентом і прем'єром Китаю на наступне десятиліття.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Китайський соціалізм виявився супермаркетом
Одним з найважливіших завдань нового керівництва є організувати перехід економіки – яку в даний час рухає експорт та інвестиції - у бік більш стійкого курсу, який мають забезпечувати внутрішні споживчі витрати. У той час, як внутрішнє споживання продовжує зростати, воно, як і раніше, становить трохи більше однієї третини від загального обсягу економіки Китаю. Американські споживачі, для порівняння, забезпечують більш, ніж дві третини економіки США.
Багато вже було сказано про групу нових багатіїв у Китаї, яких все більшає. Останнім часом вони сприяли встановленню рекордних продажів таких виробників предметів розкоші як Chanel, Louis Vuitton і Prada. Нація має приблизно один мільйон осіб, чисті прибутки яких сягають $ 1 млн і більше. Очікують на зростання їх кількості в 2,5 рази протягом найближчих трьох років, - додає Рейн.
Китайці - рекордсмени з продаж предметів розкоші від Chanel, Louis Vuitton і Prada. Фото: thechinaobserver.com
Велику надію на зростання внутрішніх витрат покладають на зростаючий середній клас Китаю. За певними оцінками, середній клас країни – це 350 мільйонів людей, тобто ті сім’ї, доходи яких становлять від $ 6 тис і $ 15 тис. Уряд передбачив минулого тижня, що до 2020 року в країні буде 600 мільйонів китайців, у яких будуть доходи середнього класу.
"Проте, ці люди не є середнім класом в американському розумінні цього поняття. В США ви народжуєтесь представником середнього класу, ваші батьки належали до так званих синіх комірців, ваші бабусі і дідусі теж – і ви пишаєтеся цим, це є частиною вашої ідентичності. І вам подобається робити покупки у Macy's, та обов’язково відвідувати розпродажі напередодні свят", - пояснює Рейн.
"У Китаї цього просто не існує. Тобто, взагалі не існує. Всі тут звикли говорити, що вони збираються одного дня стати багатими", - додає він.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Яким буде наcтупний шок для світової економіки
Це зростання презентує карколомні можливості для іноземних транснаціональних корпорацій та китайських компаній. Згідно з недавньою доповіддю McKinsey&Company, китайські споживачі надають перевагу зарубіжним брендам побутової техніки та електроніки, але вибирають вітчизняні компанії, купуючи предмети особистої гігієни або господарські товари. А іноземні компанії, які завчасно прийшли на цей ринок - такі як General Motors – сьогодні загрібають рекордні прибутки.
Але, як зазначив минулого тижня президент Ху Цзіньтао, проблеми залишаються. Він поставив перед собою амбітну мету - до 2020 року подвоїти доходи на душу населення в Китаї порівняно із рівнями 2010 року. Це має також бути рішенням проблеми зростання нерівності доходів серед міських і сільських жителів. За даними Міжнародного валютного фонду, дохід на душу населення в Китаї становив $ 4,423 в 2010 році.
Ху Цзіньтао хоче подвоїти доходи на душу населення до 2020 року. Фото: AFP
"Незбалансований, неузгоджений і нестійкий економічний розвиток країни залишається великою проблемою", - сказав Ху Цзіньтао у своїй промові на партійному з'їзді.
"Я думаю, що більш тривожним є те, наскільки потужним буде це зростання. Чи буде країна продовжувати рости і забезпечувати тим самим економічне зростання для всього світу? Або настане застій через накопичення нових боргів – від заборгованості за надто дороге житло до перевитрат за навчання ваших дітей або витрат на охорону здоров'я?", - сказав Карл Герт, автор книги "Світ йде слідами Китаю: Як китайські споживачі все змінюють".
"Уряд намагається вирішити усі ці проблеми шляхом запровадження якоїсь подоби системи соціального захисту, щоб замість економії 40 або 50% від своїх доходів, населення змогло почати їх витрачати", додає Герт, який викладає в коледжі Мертон Оксфордського університету.
Водночас Пекін намагається запобігти доступу іноземних компаній на китайський внутрішній ринок. Доповідь Торгової палати ЄС показала, що понад 40% учасників дослідження говорять, що політика уряду щодо багатонаціональних компаній стала менш справедливою, ніж два роки тому, а 22% із них говорять, що внаслідок цього вони можуть вивести інвестиції з країни.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Три економічні сценарії для нової влади Китаю
Майкл Шуман із Time писав нещодавно, що нова китайська Велика Стіна – збудована із правил та обмежень – ускладнює конкуренцію іноземних компаній із місцевими гравцями на китайському споживчому ринку. "Те, що було легко, стало складнішим", розповів для Time Майкл Данн, президент гонконгської автоконсалтингової компанії Dunne & Co, додавши, що автовиробники "повинні тепер працювати набагато важче, щоб отримати те, чого вони хочуть. Безкоштовний доступ не є сьогодні безумовною частиною рівняння".
Тим не менш, все більше грошей дістається китайським робітникам. Більше половини зростання економіки країни в минулому році "було викликано внутрішнім споживанням, і це відбувається тому, що уряд наполягає на збільшенні грошей, які повинні потрапляти до кишені середньостатистичного китайця - 21 з 31 провінцій Китаю збільшили мінімальний розмір оплати праці на 22%", підсумовує Рейн.
"Отже, сьогодні ви бачите, що китайці стають багатшими, вони починають витрачати більше. Ось чому ми зафіксували зростання роздрібних продажів на 14,2% минулого місяця".
Оригінал: CNN
Переклад: iPress.ua