ЄС висуває до України забагато жорстких візових вимог, - польський аналітик
Таку думку в інтерв'ю тижневику European Voice висловив Пьотр Казмеркевич з варшавського Інституту суспільних проблем.
Аналітик нарікає, що ЄС зараз сприймає скасування візового режиму як "пряник", нагороду для країн-сусідів, які реформують свої системи охорони кордону та міграційного контролю. Водночас, у минулому ЄС не раз дотримувався іншого підходу, який себе успішно виправдав.
"Йдеться про скасування короткострокових віз для громадян Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі та балтійських країн у першій половині 1990-хх. Для чехів та словаків візи скасувати настільки рано, що вони ще жили в одній країні. Жодна з країн, про які йдеться, не була навіть асоційована з ЄС", - зауважує Казмеркевич.
Першими до бою
За його словами, ці країни, тодішні сусіди ЄС, досягли успіху у боротьбі з нелегальною міграцією та транскордонною злочинністю вже після лібералізації візового режиму та підписання угод про реадмісію з ЄС.
"ЄС тоді дотримувався ліберального підходу. Потенційне збільшення міграційного тиску вважали другорядним порівняно з політичним та символічим значенням кінця Холодної війни", - наголосив експерт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Баррозу хоче, щоб з липня українці змогли вільно їздити в ЄС
Казмеркевич вважає, що скасування віз для громадян країн Центральної Європи та балтійських країн було сміливим кроком, який виявився, водночас, розумним рішенням: "Завдяки ньому між ЄС та країнами-сусідами розпочалася заснована на довірі співпраця у сфері контролю над міграцією".
Запліснявілі цінності
Натомість, нові умови скасування віз є справжнім викликом для багатьох урядів, каже він. Частина з них - технічні, частина - політичні, такі як зміни, яких вимагають від України і які були повторені під час саміту 25 лютого. Новий підхід ЄС створює для урядів країн-сусідів ще й інші проблеми.
"Перш за все, він сприяє корупції та існуванню візових посередників-шахраїв. Окрім того, урядам країн-сусідів доводиться мати справу з очікуваннями їх виборців та готувати їх до труднощів, які можуть бути пов’язані з процесом лібералізації візового режиму та його скасування. Лідери ЄС можуть взагалі охолонути до ідеї зниження бар'єрів для подорожей", - аналізує експерт.
На думку аналітика, можливо, старий підхід ЄС і був ризикованим та занадто сміливим, але відокремивши свободу руху від боротьби з нелегальною міграцією, ЄС зміцнив власну привабливість, продемонстрував своє значення у житті звичайних людей, збудував довіру між державними службами країн-членів та країн-сусідів, а також політичними лідерами цих країн.
Новий вектор руху
"Можливо, нинішній підхід ЄС і збільшує довіру політичних лідерів країн-членів ЄС до своїх сусідів, але він руйнує довіру суспільств країн-членів та їхніх урядів до ЄС, як до чинника регіональної стабільності. Як наслідок, ЄС виглядає менш привабливим та менш важливим актором", - наголосив Казмереєвич та додав:
"Для ЄС настав власне час дослідити ефективність свого нинішнього підходу, який тримає звичайних людей заручниками оцінки адміністративного апарату їхніх держав та відданості їхніх політиків стандартам ЄС".