Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Мрія комунальника: німецькі технології на службі в українських комунальних підприємствах

Богдан Швед
Мрія комунальника: німецькі технології на службі в українських комунальних підприємствах
Інженери компанії "Ротенбергер" оглядають автомобіль разом з представниками "Львівводоканал". Фото: iPress.ua
Чистити каналізацію – справа невдячна в Україні. Якщо труби в мережі каналізації регулярно оновлюють, замінюють на новіші, то техніка та методи догляду залишилися на рівні минулого століття. Подекуди працівникам комунальних служб доводиться досліджувати в чоботях труби, щоб знайти причину засмічення і можливість прочистити систему. Техніка, якою користуються комунальники, застаріла і не завжди справляється зі своїм завданням. Сьогодні роботизовані технології справляються з завданнями, які працівникам комунальних підприємств можуть здаватися надскладними.

Одним з найважливіших технологічних благ у містах була поява каналізації. Сьогодні вона активно експлуатується жителями міст. А це вимагає постійного догляду, оскільки безліч відходів щодня спричиняють засмічення системи.

Жири, їжа, крупне сміття, мул нагромаджуються у трубах і закупорюють їх. Такі каналізаційні проблеми є у кожному місті світу, але у розвинених країнах вони невідчутні завдяки новітнім технологіям, які використовують міські комунальні служби.

Відчути наскільки просто підтримувати каналізаційну мережу у справності тепер матимуть змогу комунальники Львова.

600 км труб

"Жир однаковий і в Африці, і в Лондоні, і у Львові. При контакті з іншими речовинами у трубах він застигає, нагромаджується та закупорює систему", - розповідає заступник головного інженера з питань каналізації ЛМКП "Львівводоканал" Володимир Васильченко.

За його словами, сьогодні не існує альтернативи механічному пробиванню  каналізаційних труб. Однак в одних містах – це зовсім не проблема, а в інших – виявляється складною затратною роботою.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чи заберуть роботи в нас усі робітничі професії?

Для прикладу, у Львові є 600 км труб різного діаметру (від 150 мм до 1,5 м) які потрібно регулярно очищувати. Для цього комунальники використовують техніку, яка була спроектована ще у 1970-х роках. Таких машин є три і вони вже ледве-ледве справляються зі своєю роботою. "Це минуле століття", - діляться представники Львівводоканалу.

Щоб прочистити каналізацію, необхідно дві машини. Одна з них під тиском вливає воду у систему, інша – насосом втягує мул і воду у свою цистерну. Каналізаційна система у Львові стара, тож подібної роботи є багато.


Автомобіль MAN з системою  очищення каналізаційних труб. Повна маса навантаження – 26 тонн. Потужність двигуна – 400 к.с. 16-ступенева коробка передач

Тепер працівники комунальних служб Львова можуть тішитися тим, що їхня робота потребує вдвічі менше зусиль, а самі вони не виглядатимуть, як герої передачі "Брудна робота" на телеканалі Discovery. Місто заплатило близько 4,5 млн грн за німецький MAN. На його платформі розташований механізм, який перетворив цистерну, насоси і шланги на мрію комунальника, якому довелося пробивати каналізацію.

Техніка

Не будемо надто вглиблюватися в технічні характеристики та показники автомобіля, однак спробуємо показати різницю між звичайною бочкою з насосами на базі, скажімо, КамАЗа, яку використовують усі українські міста і новим придбанням Львіводоканалу з заплутаною назвою – Комбінований каналопромивний та мулососний автомобіль-цистерна.

В самій назві ховається принцип дії автомобіля: він одночасно промиває каналізацію водою та висмоктує мул і бруд зі системи. Для роботи необхідно лише один автомобіль. Один насос, потужність якого 1400 кубометрів в годину, всмоктує та поглинає всякий непотріб, інший – вливає під тиском воду у систему.


Цистерна об'ємом 14 тисяч літрів. Під цистерною вмонтовані ящики для зберігання інструментів. Червоний відсік для вогнегасника. Всередині цистерни є поршень з пневматичним управлінням, який служить для розділення цистерни на камери для води і для мулу. Поршень встановлюється і фіксується в 4-х положеннях, що дає можливість варіювати розміри камер для води і для мулу

В цистерні розташований поршень. Він розділяє її на два відсіки: "чистий", який наповнюється чистою водою  та "брудний", де накопичується мул з водою. Загальний об’єм цистерни – 14 тисяч літрів. Він розподіляється на 11 тисяч літрів – відсік для чистої води та 3 тисячі літів – для мулу і бруду.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Німеччині бракує робочих рук: у тренді офіціанти та сантехніки

Поршень, завдяки встановленій автоматиці, під час роботи вивільняє більше місця для бруду і пересувається в бік води, якої стає все менше. Таким чином автомобіль, виїхавши мити каналізацію лише з водою, приїжджає на місце утилізації відходів з повною цистерною непотребу. Немає потреби їздити туди-назад набирати воду або наново вивільняти місце для сміття.


Пульт електронного управління не дає можливості оператору зробити помилку, коли, скажімо, погано підібрана насадка і для неї необхідно інший тиск. Електроніка самостійно вирівнює тиск, який потрібний для окремої насадки. Насадки є різні: одна промиває мул, друга розбиває складні засміченні, третя розрізає коріння, завдяки ланцюгам, які обертаюся на великій швидкості

"Їдете на роботу з повною діжкою води, а приїжджаєте з повною діжкою мулу. Це не жорстка перегородка і не проста бочка. Цей механізм миє і дозволяє пропорційно використовувати об’єм для води та бруду", - пояснив головний інженер компанії "Ротенбергер"  Сергій Богорський.

Рухомий поршень – це перевага над подібними автомобілями, якими користуються водоканали сьогодні, де перегородка статична. Крім того, у відділі з брудом відбувається сегрегація води від мулу. Таким чином відстояну воду можна зливати в каналізаційну мережу.


Цистерна та механізми, завдяки системі обігріву можуть працювати зимою. Вона обігріває насоси, шланги, як під час руху, так і під час стоянки автомобіля. Робоча температура спецмашини -20/+50 градусів за Цельсієм

Місто також закупило у компанії "Ротенбергер" мобільну лабораторію на базі автомобіля Fiat Ducato. Пересувна телеінспекція дозволяє обстежувати каналізаційні труби, без потреби відправляти туди працівника комунальних служб. А це, відповідно, значно менше мороки: через гази, які є у підземних мережах, працівнику потрібно видати засоби індивідуального захисту, протигаз, який необхідно також вивести на поверхню, щоб був доступ до чистого повітря тощо. Крім того, у водостічній системі трапляються непрохідні для людини ділянки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як можна використовувати ваш смартфон для лікування хвороб під час сну

Тепер цього можна буде уникнути, завдяки роботу та відеокамері, які досліджуватимуть труби замість працівника. Відео та фото підземного царства відходів передаються на кольоровий сенсорний дисплей розміром 21". Пульт управління з дисплеєм 5,7” наочно відтворює робочі стани окремих компонентів системи. За допомогою клавіатури і вбудованого блоку виведення даних можливо вводити тексти і символи на відеозображення. Також є вбудований переговорний пристрій.


Телеінспекція на базі Fiat Ducato обстежуватиме водостічні труби замість працівників

Український досвід

Працівники львівського водоканалу зізнаються, що мріяли про таку спецмашину з 2006 року, коли вперше познайомилися з представниками компанії  "Ротенбергер". Подібний автомобіль сьогодні вже працює лише в Одесі. Для прикладу, у німецьких містах з населенням 50-60 тисяч осіб працює один такий автомобіль.

"Маленьке містечко Ґлівіце у Польщі (близько 200 тисяч осіб, - ред.) має таких три машини і дві лабораторії, - зауважує Володимир Васильченко, - Ні одне сучасне місто не може зараз експлуатувати каналізаційну систему без відповідної спецтехніки. Особливо зараз, коли добробут населення зростає. Всі їдять жирні продукти, використовують різні миючі засоби".

Володимир Васильченко зізнається, що хотів би, щоб у кожному районі міста, яких є шість, було по одній такій машині. Він запевняє, що автомобіль, який працюватиме у місті вже з вересня, матиме роботу на кожен день. Нова техніка дозволить також місту уникнути смороду, який турбував Львів впродовж останніх років. Володимир Васильченко пояснює, що купівля дешевшої техніки сьогодні обходиться дорожче.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Київводоканал: у столиці може виникнути техногенна катастрофа

У Львові довели, що якісне оновлення технічного складу комунального підприємства є можливим і в теперішніх українських реаліях. У "Львівводоканалу" не знайшлося б коштів на таку техніку (а це близько 6 млн грн разом з телеінспекцією за 1,5 млн грн), якщо б не сприяння цьому львівської мерії. Це питання потребувало відповідної підготовки, приготування усіх документів, комунальному підприємству довелося чітко обґрунтовувати, чому саме така техніка є необхідною. В кінці 2012 року депутатський корпус відгукнувся на прохання Львівського водоканалу і ухвалив рішення про виділення коштів з екологічного фонду.

"Ми тримали руку на пульсі. Готували документацію, - пригадує заступник директора ЛМКП "Львівводоканал" Юрій Свізінський, - Були питання у екологічної комісії. Ми проводили спільні засідання, дискутували, кожен висловлював своє бачення. У них було розуміння нашої проблеми. В такій дискусії і вийшли на рішення про купівлю саме цієї спецтехніки".

Угоду з компанією-дистриб'ютором вдалося підписати у січні цього року, відповідно виникли деякі проблеми з тим, щоб кошти, передбачені у бюджеті 2012 року, виділили у цьому році. Однак доволі швидко, у співпраці з екологічною комісією міської ради, вдалося всі питання вирішити і отримати телеінспекцію, а згодом і автомобіль для чищення каналізаційних мереж.

У вересні Львів відвідають спеціалісти компанії "Ротенбергер", які навчать працівників "Львівводоканалу" користуватися автомобілем та системою, встановленою на ньому.  Після цього до міста запрошуватимуть працівників комунальних служб з інших регіонів України, щоб ознайомити з новою технікою.

 

Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом