Деталі для Гладковського: російський двигун українського "Богдана"

Товариські відносини із Порошенком у Кононенка і Гладковського, схоже, зберігаються і досі: Ігор Кононенко є першим заступником голови фракції "Блоку Петра Порошенка", а Олег Гладковський працює першим заступником секретаря Ради нацбезпеки і оборони України.
А минулого року "Схеми" показували вілли трьох друзів та бізнес-партнерів у Іспанії, розташовані неподалік одна від одної.
Після скандалу з санітарними "Богданами" "Схеми" (спільний проект "Радіо Свобода" і телеканалу "UA:Перший") вирішили ретельніше проаналізувати – а які ще державні контракти отримує корпорація Олега Гладковського "Богдан моторс"?
"Схеми" з’ясували, що півроку тому корпорація "Богдан моторс" виграла тендер на півмільярда гривень. Вона має виготовити для Києва шістдесят 12-метрових тролейбусів Т70117 та двадцять тролейбусів довжиною 18,5 метра типу Т90117. Це вигляд ззовні, а що всередині?
Від транспортної комісії Київради редакція отримала документ: настанову щодо експлуатації куплених тролейбусів типу Т70117. Тобто їхні технічні характеристики. І перше, що зацікавило журналістів – українського в тролейбусах виявилося зовсім небагато.
Якщо вивчити документи, то можна виявити, що в українському тролейбусі не так і багато українського
Блоки живлення – російське підприємство "Чергос", головний запобіжник – зі Швейцарії, контактори і головний вимикач – із молдовського Придністров’я, система керування двигуном – знову російський "Чергос", тяговий електродвигун – ДТА-2У1- теж з Росії, з міста Пскова.
Невже корпорація "Богдан моторс", що належить одному з керівників секретаріату української Ради нацбезпеки та оборони, закуповує комплектуючі для транспорту, який ще й потім продає державі, у Росії? І чому? "Схеми" вирішили не поспішати з висновками і взялися дослідити тролейбуси столичного автопарку вживу – раптом, наприклад, вже змінилася комплектація? Та прес-служба "Київпастрансу" наполегливо не пускала знімальну групу в депо.
"Це треба розібрати тролейбус. І як його потім збирати – теж питання", – так пояснили відмову у "Київпастрансі".
Але частково "розібрати" тролейбус таки вдалося. На прохання редакції депутат Київради Прохор Антоненко домігся ревізії двигунів тролейбусів "Богдан" Т70117 у депо "Київпастрансу".
"Там є і двигуни, як і на трамваях, так і на тролейбусах, є російське електрообладнання", – поділився депутат Київради результатами ревізії з журналістами.
При більш детальному вивченні підтвердилось, що там дійсно встановлена система керування двигуном російської компанії "Чергос", так само і тяговий електродвигун ДТА-2У1 – теж з Росії, виробництва Псковського електромашинобудівного заводу.
А ось і російське серце українського "Богдана"
Одразу посипалися скарги від механіка – через перегрівання: "Російський двигун гарячий. Влітку буде стільки скарг… Я не знаю, там же будеш сидіти, як на печі. …Коли сказали, що ми купуємо в Росії тягові двигуни, мене одразу починає "куражити".
На сайті виробника двигунів для тролейбусів "Богдан", АТ "Псковський електромашинобудівний завод" (ПЕМЗ), йдеться, що підприємство виробляє і техніку спецпризначення.
Чим займається Псковський електромашинобудівний завод – видно одразу ж на сайті підприємства
Про те, що ця продукція – військова техніка, говорить головний інженер псковського заводу в інтерв’ю державному російському телеканалові.
Кілька годин пішло у журналістів на оцінку масштабу співпраці псковського заводу та військових підприємств Росії. Аналіз сайту публічних закупівель Російської Федерації засвідчив, що ПЕМЗ протягом 2015–2018 років постачав продукцію на такі російські підприємства: АТ "Ратеп" (розробляє системи зенітних ракетних комплексів), АТ "Завод Топаз" (виготовляє артилерійські радіолокаційні системи), завод "Буревісник" (тут випускають арматуру для військових кораблів і суден), завод "Купол" в Іжевську (виробляє системи ППО), Новосибірський приладобудівний завод (тут випускають військову оптику), Далекосхідний завод "Звєзда" (ремонтує атомні підводні човни), Саратовський радіоприладний завод (розробляє берегові радіолокаційні станції).
І це дані лише за кілька останніх років. Досвід співпраці псковського заводу і російських військових підприємств набагато ширший.
"Схеми" з’ясували, що тягові електродвигуни для тролейбусів можна купити і в Україні.
Головний конструктор комплексу "тяговий електродвигун" українського державного заводу "Електроважмаш"
Андрій Залата підтвердив, що завод виробляє такі двигуни, і ціна на них "більше ніж 200 тисяч гривень".
Відповідно до даних митниці, "Богдан моторс" ввозить псковські двигуни за ціною 198 тисяч гривень за штуку.
Це не набагато дешевше, ніж купувати в державного заводу "Електроважмаш".
Кілька тижнів "Схеми" чекали на інтерв’ю з керівництвом "Богдан моторс". Зрештою, гендиректор погодився і прийшов із новиною: мовляв, російські двигуни купувати припинили, кілька днів тому.
"На сьогоднішній день корпорація "Богдан" не використовує російську комплектацію. Крапка. Ми говоримо сьогодні. Говоримо на вчора. І говоримо на позавчора. Я виробничник, я не в політиці. Я дію в рамках своїх повноважень. Ми говоримо про те, що корпорація "Богдан" уже не використовує російські, я хотів би акцентувати", – зазначив гендиректор «Богдан моторс» Віталій Старосуд.
До речі, "Схемам" вдалося поспілкуватися особисто і з Олегом Гладковським, який є співвласником "Богдан моторс". Він заявив: "Мені не відомо про російські двигуни. Наскільки я знаю, уже двигуни ми отримуємо всі від київського підприємства. Я вам скажу, що ті вимоги, які я, принаймні, ставлю постійно як співвласник корпорації, як людина, яка тут працює, – щоб двигуни вироблялися в Україні".
А хто ж має слідкувати за тим, аби українські підприємства не співпрацювали з російськими підприємствами, які можуть зашкодити безпеці держави? Відповідні списки фізичних та юридичних осіб затверджує саме Рада національної безпеки і оборони. Де першим заступником секретаря працює Олег Гладковський.
У списку багато підприємств оборонно-промислового комплексу, що працюють на армію, сюди навіть потрапила, наприклад, Кубанська картонна фабрика. А от Псковського електромашинобудівного заводу, який обслуговує російські військові структури та, як виявилось корпорацію Олега Гладковського, у цих списках немає. Чому?
Олег Гладковський заявив: "Я списків не складаю, давайте розберусь із цим питанням". А в офіційній відповіді від РНБО редакції пояснили, що пропозицій внести ПЕМЗ до списку просто не надходило.
Невже заклики президента про посилення санкцій проти російського бізнесу ігнорують навіть його бізнес-партнери?
"Схеми" намагалися поспілкуватися із Петром Порошенком про співпрацю "Богдан моторс" із російським підприємством, що працює для оборонного комплексу Росії. Але спробі поговорити з президентом грубо завадив один із його охоронців.
Окремо редакція також відправила і письмовий запит до Адміністрації Президента. Але на момент публікації відповіді не надійшло.
Протягом трьох тижнів "Схеми! намагалися поспілкуватися і з директором Псковського електромашинобудівного заводу Олександром Лазарєвим, утім, він відмовився від спілкування з журналістами.
Джерело: Максим Савчук / "Схеми" спільний проект "Радіо Свобода" і телеканалу "UA:Перший"