Що може нам запропонувати ісламська фінансова культура
Ісламський підхід до фінансів колись був найбільш передовим в світі. Цей період переваги закінчився шість чи сім століть тому, але деякі фундаментальні ісламські розуміння економічної діяльності можуть допомогти нам сформувати фінансову систему, яка буде придатна для використання в 21-му столітті.
З самого початку мусульманські вчення надавали релігійного змісту торговим відносинам і зобов'язанням. Є кілька відповідних заборон в Корані і набагато більше у повчаннях, які традиційно приписуються Мухаммеду. Я не експерт з цього питання, але деякі основні ідеї здаються мені досить очевидними: купці повинні бути чесними, ризики повинні бути помірними і зрозумілими, і Бог засуджує будь-яку хижу фінансову діяльність.
У перші століття ісламу, мусульмани були великими торговцями, вони забезпечували економічний міст між Азією та Європою. Європейці сприйняли і в подальшому розвинули ісламські методи надання кредиту і розподілу відповідальності, ризиків і вигод. Християнські мислителі продовжили ісламські дискусії про те, що слід вважати чесним і справедливим. А церковна влада скопіювала деякі практичні методи вчителів ісламу, навчилася виносити вироки про законність угод і закликати торговців та інвесторів стримувати свою жадібність.
Переважна більшість банківських активів в Європі і значна їх меншість в Сполучених Штатах утримувалися установами, які не мали за мету одержання прибутку
Звичайно, ті вмовляння часто потрапляли торговцям у їх глухі вуха. Тим не менш, пройшло багато часу після початку промислової революції, перш ніж деякі мусульмани або християни могли дозволити собі сперечатися з поняттями, що торгівля повинна бути справедливою і фінанси повинні служити справі загального блага.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Золота лихоманка в часи економічної кризи
Дійсно, велика частина фінансової системи західного світу виглядала швидше ісламською, ніж безкомпромісно капіталістичною, ще якихось 30 років тому. Переважна більшість банківських активів в Європі і значна їх меншість в Сполучених Штатах утримувалися установами, які не мали за мету одержання прибутку. Ці заклади взаємного страхування, ощадні установи, французькі caisses, кооперативні і церковні банки та кредитні спілки спрямовували свою діяльність, перш за все, на служіння інтересам своїх членів і їхніх громад. Страхування також в значній мірі мало взаємопов’язаний характер.
Lehman Brothers - банк від якого почалась фінансова криза у 2008 році. Фото: guardian.co.uk
Потім прийшла епоха розірвання цієї взаємопов’язаності, коли егоїстичні мотиви отримання прибутків стали нормою. У новій ері найгірші можливі аспекти фінансової системи – жадібність, експлуатація неосвічених і надмірні ризики – почали правити фінансовою системою. Банкіри ставали до смішного багатими, а борги зростали нестримними темпами.
Вільне владарювання фінансового егоїзму закінчилося слізьми, як і передбачали традиційні ісламські (або християнські) вчення. На жаль, сучасні ісламські зусилля в галузі фінансів також значною мірою залежать від моделі вільного ринку. Ісламські юристи та банкіри працювали разом заради створення інструментів, від іпотеки до хедж-фондів, які були б сумісні з тлумаченнями шаріату (ісламського права) та економічно відповідали уявленням про сучасний фінансовий продукт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому ісламіст на чолі Єгипту - це добре
Ця фінансова система із "використанням законів шаріату", як називає її Махмуд А. Ель-Гамаль з Rice University у своїй книзі "Ісламські фінанси", в значній мірі заснована на вузькому розумінні двох заборонених практик: ріба і гарар, які зазвичай перекладають, як інтерес і ризик. Наприклад, юристи заявляють, що ріба можна уникнути, якщо зобразити кредит, як продаж за однією ціною і поступове погашення по більш високій ціні, навіть якщо розрив між двома операціями прирівнюється до ставки 100%. Ель-Гамаль дуже критично ставиться до такої дивної фінансової практики.
Велика частина фінансової системи західного світу виглядала швидше ісламською, ніж
безкомпромісно капіталістичною. Фото: edwebproject.org
Я не вправі висловлювати свою думку щодо ісламського права, але сучасний підхід до ісламських фінансів, напевно, не розуміє того, що є найбільш цінним для немусульман стосовно ріба і гарар: те, як вони змішують етику з практикою.
Якщо Ель-Гамаль має рацію, ріба найкраще розуміється, як несправедлива фінансова перевага, схожа на певне юридичне визначення лихварства. Із цього визначення також випливає, що немає ріба, якщо кредитори і позичальники справедливо розділюють багатства, створені за рахунок кредиту. Кредити, які мають фіксовану процентну ставку і повинні бути погашені, також можуть бути вільні від ріба.
Ексцеси і нечесна діяльність, які призвели до фінансової кризи, показуюють, що нинішня фінансова система втратила свій моральний компас
Інвестиції в акціонерний капітал (звичайні акції), як правило, є ще більш справедливою фінансовою діяльністю. Примусове погашення основного боргу за кредитами в кінці терміну може бути несправедливим для позичальника, таку можливість можна уникнути за допомогою постійного акціонерного капіталу. Крім того, в той час як фіксовані процентні платежі іноді є несправедливо низькими чи високими, змінні дивіденди за акціями можуть відображати обставини, що змінюються.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Три міфи, які підтримують економічну кризу
Фінанси завжди включають в себе певні зобов'язання, навіть у важкі, невизначені часи, тому ніколи неможливо повністю уникнути ризиків. Гарар, за словами Ель-Гамаля, найкраще визначає, що насправді є непотрібними або недоречними ризиками, як це видно на класичному прикладі продажу майбутніх уловів перлин ще перед фактичним зануренням пірнальника. Гарар, здається, прибирає усі непотрібні спекуляції. Така заборона є справедливою, тому що фінансова вигода повинна виходити від надання чогось, що має реальну економічну цінність, а не від удачі або здібностей торгівельних партнерів перехитрити один одного, приховавши правду про ризики.
Ексцеси і нечесна діяльність, які призвели до фінансової кризи, показуюють, що нинішня фінансова система втратила свій моральний компас, а нові орієнтири не є так легко пристосувати з минулого до вимог сьогодення. Традиційні банки і страхові компанії були б надто малими і недосвідченими для сьогоднішньої глобальної економіки.
Тим не менш, ми можемо застосувати деякі кращі ідеї з минулого. Між ними, ріба або гарар становлять більшу частину небажаних практик сучасного фінансового світу. Вони повинні бути заборонені.
Оригінал: Reuters
Переклад: iPress.ua