Український потяг, який курсує по "Шовковому шляху" застряг в Китаї через брак клієнтів
Як зазначають експерти компанії, 31 січня поїзд прибув у пункт призначення - на станцію Достик на кордоні Казахстану з КНР. Там він досі перебуває, і про його повернення поки не йдеться.
"Потяг не завантажений товаром - немає клієнтів на перевезення, тому так і не вийшов у зворотній маршрут з Китаю", - відзначають в Zammler, пише "Економічна правда".
Хоча глава "Укрзалізниці" Олександр Завгородній заявляв, що поїзд повернеться 15-17 березня.
За даними центру, тривалість маршруту склала 15,5 діб замість анонсованих 11-12. "І це за сприятливих умов, коли до руху поїзда було прикуто увагу як в Україні, так і в країнах Європи та Азії. Завдяки підписаним раніше угодам поїзд ішов без митних перевірок за єдиним тарифом "від точки до точки", відзначають в Zammler.
Експерти підкреслюють, що основні питання щодо маршруту виникали ще на етапах підготовки проекту. "Вузькими місцями" називали можливий час доставки (набагато довше, ніж звичайним шляхом через Росію) і нерегулярність рейсів, що не дає можливості бізнесу планувати завантаження.
Питання також викликали два морських етапи маршруту: через два моря потяг перевозять на поромах. Це чотири заходи в порти, заїзд на пороми на спеціальному обладнанні, з яким пов'язаний ряд питань, і висока ймовірність несприятливих погодних умов на морі: взимку шторми частіше.
Тестовий запуск поїзда, який показав, що для комерційного успіху проекту необхідно вирішити кілька питань, відзначають у Zammler.
"По-перше, це вартість доставки. Офіційно ПАТ "Укрзалізниця" озвучило ціну 5 559 дол. для сорокафутового контейнера. Ця сума перевищує вартість автомобільної транзитної доставки через Росію в півтора-два рази", - відзначають у дослідницькому центрі.
По-друге, відкритими залишаються питання пропускної здатності (частоти) і завантаженості маршруту. Багато питань до призначеного оператора проекту - ЦТС "Ліски", який є структурною одиницею ПАТ "Укрзалізниця". Структура зараз на етапі реорганізації, і це ускладнює можливість швидкого вирішення питань щодо тарифів, графіків, розрахунку запиту бізнесу, зазначають у Zammler.
"По-третє, при розробці проекту не було достатньо враховано інтереси інших учасників ринку: логістичного бізнесу, транспортних компаній, імпортерів та експортерів. Для повноцінної участі в проекті бізнес дуже зацікавлений у гарантії з боку держави, таких як: регулярність рейсів, гарантії доставки вантажу і готовність працювати над зниженням тарифів", - сказано в повідомленні.
Нагадаємо, 15 січня був запущений перший експериментальний потяг за маршрутом "Україна-Грузія-Азербайджан-Казахстан".
Згодом прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк доручив вивчити можливість скорочення тривалості рейсу новим "Шовковим шляхом" до 10 днів і зниження собівартості перевезень.