RSS
СПЕЦПРОЕКТИ

Засновник Work.ua Артур Міхно: Нас надихає робити те, що потрібно тисячам українців

Work.ua - це один з найкращих сайтів в Україні для пошуку роботи. Щодня відкриваються та закривають близько 5 тис вакансій. Але головне завдання компанії - це не дати роботу, а допомогти кожному українцеві знайти себе
В рамках проекту "iGeneration - покоління, що примножує", iPress.ua поспілкувався з Артуром Міхно – уродженцем Дніпра, успішним бізнесменом, програмістом та людиною, яка полегшила пошук нової роботи тисячам українців.
Засновник Work.ua Артур Міхно: Нас надихає робити те, що потрібно тисячам українців Артур Міхно. Фото: iPress.ua / Михайло Гема

Work.ua створювався у вільний від роботи час

Починалося все 11 років тому. Якраз 22 травня ми відзначали наш 11-ий день народження. Втім, насправді все розпочиналося ще раніше. 16 років тому ми з другом після університету вирішили створити студію веб-дизайну. Тому перші шість років займалися розробкою веб-сайтів на місцевий ринок. Так склалося, що для нас завжди було важливо робити дійсно якісний продукт.

У нас одна з фундаментальних цінностей компанії – це, "якщо ти робиш, то роби це гарно. Якщо не хочеш або не можеш робити гарно, то взагалі не роби цього".


Артур Міхно. Фото: 2016.iforum.ua

Ми працювали на українському ринку, тому що тут можна було дійсно вирішувати проблему, а не бути олівцем в руках якогось закордонного замовника. Йшов час, ми розвивалися, з’являлися нові ідеї та бажання. У той час ми розуміли, що хочемо розробляти свій власний продукт, а не завжди робити нові корпоративні сайти, які дещо схожі один на одного. Тоді виникла ідея розробити сайт Work.ua. Ми розглядали декілька різних напрямків, в тому числі електронні магазини. Але досвід із працевлаштування у нас деякий був. На початку свого існування ми розробили дніпропетровський сайт пошуку роботи Trud.dp.ua. Тому відчували, що це дуже круте поєднання соціальної значимості і в той же час розуміли, як на цьому будувати бізнес. Саме це дуже сильно надихало. Також є внутрішнє чітке усвідомлення, що займатися в житті потрібно тим, що надихає. Саме тоді можна кожного ранку прокидатися і працювати не для того, щоб заробити ще якісь гроші, а тому що тобі це перш за все подобається. Якщо робити все правильно з точки зору бізнесу, то гроші обов’язково будуть. Навіть більш успішно, адже ти за покликанням щось робиш. Таким чином ми вибрали Work.ua. Протягом року проводили розробку. У той час ще існувала наша студія веб-дизайну. Ми робили замовлення. У вільний час займалися розробкою Work.ua. Коли він вийшов, то наш перший прес-реліз був про те, що ми зробили найкращий сайт працевлаштування. Зібравши найкращі світові тренди, поєднавши їх, переусвідомивши, зробили так, щоб це був найпростіший та найлегший спосіб пошуку роботи та працівників.

Вже тоді ми знали, що на цьому можна буде заробляти. Уже в той час були схожі монетизовані проекти, які заробляли гроші на українському ринку. Але ми відчували, що можемо побудувати набагато кращий продукт. Коли ми запускалися, то дуже багато людей казали нам, "для чого ви це робите?". Мовляв, уже є сто великих і маленьких сайтів по працевлаштуванню. Ви зробили сто перший, навіщо? Та в нас було бачення, навіщо ми це робимо!

IT компанії повинні пишатися не кількістю працівників

Як я сказав, наш проект і команда виросли зі студії веб-дизайну. Нас було п’ятеро і кожен поєднував у собі декілька ролей. Наприклад, я був project-менеджером і програмістом. Мій найближчий друг і співзасновник Work.ua Андрій Боровик був дизайнером і програмістом. Були також друзі з якими ми це створювали. Тобто в кожного завжди було декілька ролей. Сьогодні у Work.ua Андрій Боровик залишається на позиції творчого директора. Дуже багато речей з точки зору інтерфейсу, ідеї та розвитку проекту вони продовжують проходити через наше сприйняття реальності й майбутнього. Я зі свого боку більше займаюся управлінням, менеджментом, розвитком проекту з точки зору продажів. І ми разом поєднуємо наші можливості в розробці архітектури проекту. На самому початку ми формально не шукали працівників. Це була дружба однодумців. Спершу двоє друзів, ще наш знайомий, потім ще один… Колектив на першому етапі формувався завдяки спілкуванню та знайомствам. Але далі ми використовували наш перший сайт Trud.dp.ua і Work.ua. Вони досить сильно почали допомагати нам, коли ми вже почали будувати відділ продажів. Років шість тому Work.ua вже був відомий на ринку і давав хороший результат.


Фото: Facebook Артур Міхно

За 11 років часто виникає питання, чи не втомилися ми. Я розумію, що якимось дивним чином – ні. Ще є безліч якихось ідей, бажань. Але реально найбільше не вистачає часу, тому що проект дійсно дуже виріс протягом цих років. Тому для того, щоб розвивати якісь нові речі і втілювати їх потрібно набагато більше часу, аніж колись раніше. Звісно, що за цей час виросла команда і все вийшло на новий рівень. Але коли ти розумієш, що те, що ти робиш дійсно потрібно сотням тисяч людей – це знову ж таки надзвичайно надихає. Ти розумієш, що є сенс в існуванні в тому, що ти робиш. Хочеться далі продовжувати.

Я завжди кажу, що IT- компанії повинні пишатися не кількістю працівників. Що менше працівників, то краще. Тому ми не дуже поширюємо інформацію про кількість. Я б хотів, щоби було менше. Ми постійно працюємо над тим, щоб не нарощувати кількість працівників, а робити працю кожного ефективнішою та цікавішою. Окрім того, ми хочемо все, що неможливо автоматизувати – автоматизувати. Є Work.ua та компанія "Реактор". У відділі розробки на цей момент працює 10-15 людей. Нам не вірять, що це можливо для проекту, який досягнув такого рівня і досить давно на ринку та продовжує розвиток. Є також колектив аналітики і контентута модератори – це приблизно 10 працівників. Також декілька десятків менеджерів з продажів. 

Зараз ми проходимо новий етап зростання компанії. Якщо раніше більшість питань в компанії проходили через мене та Андрія Боровика, то тепер ми усвідомлюємо, що компанія виросла до точки або ж лінії після якої ми є найслабшим ланцюгом. Тобто ми не встигаємо відповідати на всі питання або ж на вагомому рівні вникати в кожне із них. Наразі ми намагаємося побудувати структурно-процесну модель. Цей перехід пов'язаний з тим, що повинні з’являтися нові люди в компанії, нові позиції.

У 2008 році ми ставили питання, чи будемо існувати та, наскільки це можливо

Мабуть, непростим був 2008 рік, коли був дуже сильний спад економіки. Work.ua тільки вийшов на рівень точки беззбитковості, а в цей час почався дуже сильний спад. Причина спаду була в економічній кризі, що тоді відбулася. Дуже багато компаній призупинили не тільки найм працівників, але й звільняли працівників. У цей час послуги сайту з працевлаштування були під питанням. Ми ставили питання, чи будемо існувати та, наскільки це можливо. Однак, ми трішки інакше вирішили цю проблему. Ми перемкнулися на розробку ще декількох проектів. Саме 2008-2009 роки ми розробили супутникові проекти – це сайт Education.ua - український освітній портал, а також сайт Trn.ua –сайт короткострокового навчання, де можна знаходити тренінги, конференції, тобто різні короткострокові навчальні події. Таким чином, ми вирішили побудувати для себе такий макро чи мікро всесвіт, де людина проходить протягом свого життя декілька сегментів свого існування. Вона навчається, потім знаходить нову роботу, можливо, вступає на якісь курси та може піти на Education. Згодом, вона знаходить іншу роботу, йде на тренінги, підвищує свою кваліфікацію. Через деякий час у людини з'являються діти, вона шукає дитсадок, школу потім коледж, дитина йде на першу роботу… Виходить у цьому колі ми допомагаємо людям і країні знаходити для себе ці можливості швидше, зручніше і найкраще. Знову ж таки, для нас було цікаво. Плюс, як то кажуть, не розкладати всі яйця в один кошик – це теж було правильне рішення. Саме в кризовий час ми зробили ставку на те, що побудували ще два проекти і трішки розподілили фінансові надходження. У 2009-2010 роках економічна ситуація стабілізувалася, тому розпочалося впевнене зростання проекту.


Фото: Facebook Артур Міхно

Дуже надихає останній рік. Сайт працевлаштування, напевно, проект, який один із перших бачить тренди майбутнього. Те, що ми зараз бачимо – це фантастичне зростання нових робочих місць. За 10 років існування такого зростання ми не бачили жодного разу. З 2015 до сьогодні кількість вакансій зросла удвічі. Такого не було ніколи. Я розумію, що це тренд, який буде потім відбиватися в економіці, тому що, коли зараз бізнес вбачає необхідність інвестувати в розвиток, в людей, в нові робочі місця – значить вони розраховують на зріст економіки. Один з економічних принципів говорить, що зростання відбувається найперше в ментальності, коли люди очікують підйом. Підйом буде, тому що люди його очікують, інвестують в цей підйом. Це дуже сильно надихає. Коли є можливість, то із задоволенням ділюся цією інформацією, тому що це дуже круто.

Намагаємося бути найзручнішим, найпростішим, найкращим сайтом для людей

Коли ми вийшли на ринок у нас було три тези: комфортний, швидкий, ефективний. Взагалі, наше бачення – це максимальна простота. Тому що для людей досить важко вивчати новий інтерфейс та розбиратися в ньому. Що легше для них зробити перший крок, що зрозуміліше буде для них взаємодія з проектом, то більше вони будуть його любити. Друге – це швидкість. Ми дуже багато інвестуємо часу та енергії в те, щоб проект працював максимально швидко. Я дуже натхненний тим, що Work.ua – це один із найшвидших сайтів в Україні. Ми дуже багато інвестуємо часу і своїх бажань в те, щоб покращувати пошук. Формально це просто одна строчка, але там величезний підводна частина айсбергу побудований для того, щоб пошукова система розуміла, що потрібно користувачу. Зараз ми також багато приділяємо уваги аналізу поведінки користувача на сайті. Починаємо аналізувати та підказувати, що йому може бути потенційно цікаво. Наприклад, він може шукати вакансію офіс-менеджера, але в цей же час ми можемо йому підказувати, що він також може бути помічником директора. Це формально трішки інша специфіка, але людина може бути поряд. Людина може шукати фінансового консультанта, а ми можемо підказувати, що він може бути аналітиком. Отже, ми намагаємося бути найзручнішим, найпростішим, найкращим сайтом для людей. Давати максимальний результат максимально швидко. Багато цього нам вдається. Якщо проговорювати аналітичні дані, то є такий термін "ядро аудиторії". Це кількість людей, які повертаються самостійно на проект після того як вони вперше прийшли. Цей показник у нас протягом 11 років найбільший серед усіх конкурентів. По-перше, ми шукаємо аудиторію, якій дійсно цікаво те, що робимо ми, а не залучаємо рекламну аудиторію, якій прийшли і пішли. По-друге, коли люди приходять, якщо проект їм зручний і дав якийсь очікуваний результат, то ймовірність, що вони будуть повертатися значно більша. Ми бачимо за нашими даними, що так воно і є.


Фото: Facebook Артур Міхно

Ми намагаємось надихати людей на те, щоб вони робили свій крок. На те, щоб вони менше вагалися, оскільки ми відчуваємо на собі, на ментальності, на друзях, що дуже багато людей залишаються на тій роботі, яка їм не дуже подобається, яка їх не надихає, тому що вони не наважуються на наступний крок. Якщо уявити собі, що є держава, що є суспільство і, наскільки вони є успішними – це те, наскільки успішною буде кожна людина. Безсумнівно, якщо робота більше надихає та подобається, то людина її краще виконує і вона буде успішною. У своїй роботі ми вбачаємо не формально можливість знайти комусь через пошукову систему вакансії, а в тому, щоб підштовхнути людину до того, щоб вона пробувала, щоб знаходила для себе нові можливості. Більше того, як не дивно, але і компанії зацікавлені в цьому. Перша думка, це підштовхуючи людину до нової роботи, ми можемо в якоїсь компанії забрати працівника. Але насправді для компанії це теж вигідно. Бо, якщо людина, яка працює там не натхненно, тобто загубила внутрішній поклик, то для компанії краще відпустити цього працівника та знайти нового, який буде більше віддаватися. У такий спосіб зростає все. Це те, що дуже хочеться принести у наше суспільство.

Ми відійшли від прямого просування свого статусу як лідера 

Сайт Work.ua заробляє на роботодавцях. Частину сервісу ми надаємо безкоштовно. Одну вакансію щомісяця будь-яка компанія може розмістити безкоштовно. Якщо компанія бажає розмістити більше вакансій, або бажає якось виділити своїй вакансії серед інших, то вона може це зробити за рахунок додаткових послуг, які ми продаємо. Безперечно, що коли проект зростає до такого рівня, то для того, щоб продовжувати знаходити нову аудиторію необхідно витрачати кошти на рекламу. Але, напевно, перші п’ять років ми фінансово не інвестували в рекламу як таку. Ми дуже сильно займалися саме продуктом і основна модель зростання була побудована на тому, що люди, які приходили на проект, вони залишалися і накопичувалися. Звичайно, коли ми отримуємо кошти і розуміємо, як їх інвестувати в нову аудиторію, то ця аудиторія знову ж таки покращить сервіс. Сам по собі сайт працевлаштування надзвичайно залежний одночасно від двох частин: він кращий, що більше у нього вакансій і для компанії він кращий, що більше у нього пошукачів. Тобто, збільшуючи кожну частину ми покращуємо сервіс в цілому для обох частин. За останній рік із сайтом Work.ua співпрацювали більше 150 тис українських компаній. Так, є міжнародні компанії, які працюють на українському ринку, а перш за все йдеться про пошук українських користувачів. Щоб задовольнити потреби такої кількості компаній, які публікують величезну кількість вакансій (в активному форматі близько 80-90 тис вакансій. Щодня близько 5 тис відкриваються і закриваються), є необхідність у великі кількості пошукачів, щоб роботодавці отримували резюме, щоб вони були задоволені сервісом. Звичайно, зараз ми багато інвестуємо в рекламу. У нас була велика рекламна кампанія у березні та квітні. Ми розробили нову стратегію існування сайту. Скажімо, що відійшли від прямого просування свого статусу як лідера і почали формувати більше емоцію надихання людей.


Артур Міхно. Фото: 2016.iforum.ua

Ми вирішили, що Донецьк і Луганськ повинні бути присутні на нашому сайті

Ми не співпрацюємо на рівні фінансового співробітництва і ми не співпрацюємо з компаніями, які явно підтримують псевдоструктури так званих "ДНР" та "ЛНР". Тобто тут однозначна політика в цьому питанні. З точки зору ставлення до окупованої території Донецької та Луганської областей, чи виключити їх із сайту, чи залишати, ми вирішили, що краще залишити. На рівні держави не прийнято рішення про те, що ми відмежовуємося від них, а роблячи це на рівні проекту, ми розуміємо, що ментально ми ще більше відріжемо наші землі від нашої країни. У цей час сайти ворога зайдуть на цю територію і люди розпочнуть з ними співпрацювати. Навіть повернувши їх, ми не зможемо повернути людей на українські ресурси. Хоча це непросте рішення, але його можна по-різному сприймати. Все ж ми вирішили, що це наші землі, тому Донецьк і Луганськ присутні на нашому сайті. Але ми дуже намагаємося модерувати ті компанії, які розміщують оголошення.

Щодо блокування російських сайтів, то це нас практично не зачепить. У нас був дуже невеликий відсоток сегменту аудиторії, яка приходила через соціальні мережі. Для нас це не є якась проблема. Більше того, кажуть, що через блокування соцмереж зменшиться кількість користувачів. Насправді це не так, тому що людей в Україні менше не стане. Вони не стануть менше користуватися Інтернетом. Просто розподілення сегментів через які вони будуть заходити стане іншим.

Євромайдан став точкою неповернення

Мені здається, що це для багатьох людей, які є мислячими, був непростий і переломний момент. Питання було в тому, ідемо ми в майбутнє, чи будемо повертатися в минуле. 14-го лютого ми зрозуміли, що існує точка неповернення. Ми розуміли, що будемо працювати в нашій країні або ми, напевно, не зможемо жити як хочемо. Тоді ми звернулися з відкритим листом до всіх користувачів Work.ua, а це вже було понад 2 млн людей. Я зателефонував адміністраторам і сказав, що зараз ми робимо розсилку листів. Запропонував, що можна завершувати робочий день трішки швидше, тому що ми не знали, що буде завтра. Напевно, іноді в житті бувають хвилини, коли розумієш, що є важливіші речі за бізнес, власні амбіції, чи те, що ти створював протягом довгого часу. Для нас це був важливий крок. У той день ми отримали тисячі листів від людей, які відчули підтримку. Ми також перефарбували сторінку в чорно-білий колір. Я радий, що все таки історія продовжила розвиток саме в тому напрямку, на який ми так сподівалися. Напевно, це дуже важливий був момент в усвідомленні свого вибору.

Нам  цікавіше працювати на українському ринку

Наша  позиція щодо цього не змінилася. Основне розуміння в тому, що ми все ще знаємо, як багато хочемо зробити на українському ринку. Нашій компанії дуже подобається копати в глибину. Коли ми відчуваємо, що можливо зробити краще, нам це більше цікаво, аніж зробити просто більше. Тому зараз у нас не стоїть питання, щоб займатися виходом на якісь інші ринки. Хоча потенційно ми не відкидаємо цю можливість. Якщо нам вдасться побудувати більшу компанію, яка буде здатна незалежно працювати. Наприклад, я не можу інвестувати, маючи обмежену кількість часу. Навіть працюючи 12-14 годин на добу, більше не можливо. Новий ринок – це інвестиції в новий час. Зміна може відбутися тільки за рахунок зменшення присутності на українському ринку. Мені цікавіше працювати тут. Ми працюємо над тим, щоб розбудовувати команду. Можливо, коли це вдасться, то ми знову переглянемо наші плани.

Щодо продажу компанії, то час від часу різної глибини пропозиції ми чуємо. Ми розробляли цей проект не для того, щоб продати. Це не інвестиційна історія, щоб продати її, коли вона буде багато коштувати. Ми займаємося тим, що нам подобається. Поки нам це подобається ми не вбачаємо необхідність продавати.


Фото: Facebook Артур Міхно

Говорячи про відтік людей за кордон, то завжди існує інь та ян. З однієї сторони це напевно створює певну проблему. Але поки не вистачає робочих місць в державі, які можуть для тих людей на тому рівні забезпечити якісь можливості, люди їдуть за кордон. Але вони ж у тому числі привозять кошти в Україну. Вони так чи інакше навіть опосередковано створюють нові робочі місця. Маючи кошти такі люди сходять в ресторацію, вони почнуть ремонт вдома, вони заплатять вчителю і починає рухатися економіка. Ми намагаємося показати, що в Україні є надзвичайно багато цікавих вакансій. Їх безперечно, що можна знаходити. Від’їзд за кордон це точно краще, аніж просто сидіти вдома.

Один із найбільш затребуваних сегментів пошуку – це продажі, де постійний попит. Як не дивно, в останній час попит на будівництво та допоміжні спеціальності. Вони почали сильно зростати в останні три роки. Можливо, це спричинено тим, що в Інтернет приходить більше людей такої професії.

Наш список нових ідей рідко налічує менше, аніж сотню

На найближчий рік найамбітніша ціль це будувати компанію, яка буде заснована на процесах з точки зору управління її роботи. Після того як ми зрозуміємо, що навчилися працювати по-новому, ми поставимо цілі з точки зору розвитку. Ми зараз пройшли дуже вагомий етап по редизайну проекту. Минулоріч ми повністю переробили розділ для по шукачів. Цьогоріч ми завершили новий інтерфейс  для роботодавців. Під цим також величезна робота не тільки зовнішня. Наразі в планах новий функціонал для роботи з пошуком по базі з резюме для роботодавців і власному кабінеті. Реалізація нових ідей для пошукової системи. Також реалізація нових ідей для розсилки. Словом, ідеї є. Наш список рідко налічує менше, аніж сотню ідей, які ми хочемо втілити. Але щороку потрібно вибирати 15-20 головних ідей  і робити ставку на них.

 
 

Діяльність Артура Міхно - це яскравий приклад того, що успішним можна стати в Україні попри дві революції, мінливість влади, економічну нестабільність, тощо. Свою роботу важливо любити, тоді позитивний результат обов'язково буде. Історія успіху Артура Міхно - це приклад для молодих бізнесменів-початківців, IT-компаній та всіх інших людей, які перебувають в пошуку роботи, чи свого покликання. Своєю діяльністю засновник Work.ua намагається зробити кращим кожного громадяна України, показати, що він зможе все. Це відмінна місія, яка з часом неодмінно принесе корисні плоди.

Звісно, у кожного є свій тернистий шлях. Потрібно завжди бути напоготові, оскільки різного роду випробування обов'язково будуть з'являтися. У момент, коли доля Work.ua ледь не зависла на волосині, Артур Міхно прийняв, мабуть, нелегке рішення розвивати інші проекти. У підсумку це принесло свої дивіденди. Хто зна, можливо, це підприємницький хист, проста удача, досвід або ж титанічні зусилля та любов до своєї роботи протягом усього життя.

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

31 05 2017 19:16
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ
СТАТТІ