Ще зовсім недавно студенти, які навчалися бізнесу, з'їжджалися до Європи. У порівнянні з їхніми американськими відповідниками, європейські бізнес-школи були дешевшими, а їх навчальні курси - більш різноманітними. Ці риси європейської економічної освіти приваблювали. Крім того, зарплати європейських випускників MBA були вищі. Деякі з цих переваг залишаються недоторканими. Але цього тепер недостатньо, щоб залучати нових абітурієнтів.
Дані останнього рейтингу The Economist про зарахування студентів на денні форми навчання МВА свідчать, що бізнес-освіта Старого світу швидко занепадає.
Кількість студентів на багатьох університетських бізнес курсах Європи впала (див. графік). Наприклад, зарахування на MBA курс в Aston Business School минулого року зменшилося у більш ніж вдвічі - зі 129 до 59 студентів. Найпомітніше зниження кількості слухачів спостерігається серед азійських студентів. Школа менеджменту HEC у Парижі зареєструвала 181 студента на стаціонарну форму навчання в минулому навчальному році в порівнянні з 233 у попередньому.
Аналогічна ситуація спостерігається по всій Європі. Деякі невеликі заклади відчайдушно намагаються знайти хоч би 30 студентів, - за деяким рейтингами MBA це вважається мінімальною кількістю студентів для відкриття курсу з доброю репутацією.
Однією з очевидних причин, чому студенти не поступають на навчання, є важкий стан економіки. Закінчення курсу МВА може виглядати хорошим способом пересидіти невеликий економічний спад. Під час настання більш тривалої кризи вони втрачають свою привабливість. При відсутності робочих місць і наявності проблем із відновленням економіки у Європі, йти туди навчатися на MBA виглядає тепер не стільки антикризовим заходом, як завзято впертим кроком.
Падіння Європи відображає також найбільш характерну проблему для ринку MBA. Середній розмір навчальних класів британських програм MBA, які отримали свої рейтинги The Economist, знизився на 11% у порівнянні з минулим роком. Заклади звинувачують у цьому нові посилені візові вимоги для студентів-не громадян країн ЄС. Раніше випускники мали автоматичне право на перебування та роботу протягом двох років. Тепер вони повинні знайти компанію спонсора і отримати роботу, яка приноситиме щонайменше £ 20 тис ($ 32 тис) на рік. Число віз для студентів, які бажають розпочати свій власний бізнес значно зменшилося.
Канада завжди допоможе
Майбутні студенти добре знають про це. Девід Сіммонс, директор програми Full-time MBA у школі менеджменту Cranfield, говорить про велику кількість коментарів у індійських блогах, які радять майбутнім студентам забути про навчання у Великобританії. Останнє фіаско в London Metropolitan University (LMU) зміцнило це враження. Уряд вирішив, що LMU, який має бізнес-школу, не був достатньо строгим у відстеженні поведінки своїх студентів із країн поза межами ЄС після їх зарахування, і зупинив автоматичну видачу віз для його студентів у вересні. 2600 студентам, які вже розпочали навчання, у тому числі на курсі MBA, сказали, що їм доведеться ще раз подати заявку до альтернативного університету.
Фото: images.businessweek.com
Багато адміністраторів бізнес-шкіл насправді думають, що деякі університети дійсно були не достатньо строгими у застосуванні своїх процедур прийому на навчання. Однак вони стверджують, що це не привід починати розправу з бізнес-освітою. Нав’язується новий режим роботи без урахування репутації університету, предмета, який вивчається, курсу або післядипломної освіти. AMBA, британське агентство з акредитації для бізнес-шкіл, говорить, що його члени сильно постраждали.
AMBA переконує уряд Великобританії застосувати інший підхід. Студенти із вивчення програм МВА, які агенство акредитує, повинні мати досвід роботи не менше трьох років після отримання ступеня бакалавра. Вони ввжаються яскравими прикладами, які країна повинна підтримувати. "Це не прості люди, які приїжджають сюди, щоб знайти собі роботу в McDonalds", - каже Керол Тернер, директор з комунікацій в AMBA.
Той факт, що європейські школи мають проблеми є особливо дивним, адже Америка створила проблеми для іноземних студентів щодо отримання роботи в країні після закінчення навчання. Напевне, це мало створити додаткові можливості для європейців.
Американські програми МВА, як правило, вдвічі довші, ніж у Європі, що робить вартість і витрати, пов'язані з навчанням у США вищими. Заробітна плата американських випускників MBA перебуває на застійному рівні протягом понад десяти років. Все це повинно було б стимулювали студентів з бідніших країн звертатися до європейських шкіл.
Замість цього, країни, які користають із проблем вищої освіти Америки це - Канада та Австралія. Австралія недавно відмовилася від своєї жорсткої політики студентських віз на користь більш привітного підходу. Канада пішла ще далі, ніж будь-яка інша країна, намагаючись залучити іноземних студентів. Після 2008 року всі студенти, які закінчили дворічний курс магістра, автоматично отримують право на перебування в країні і роботу на три роки. Вони не повинні обов’язково мати місце роботи, і їх не обмежують працевлаштуванням в сфері, яка пов'язана з їх навчанням, як це робиться в Америці.
Фото: media.schulich.yorku.ca
Це одна з причин, чому протягом останніх двох років Канада отримує найбільше збільшення заявок на стаціонарне навчання MBA, ніж будь-яка інша країна. Мішель Кертіс, виконавчий директор студентських послуг у Schulich School of Business Йоркського університету в Торонто каже, що близько 80% іноземних студентів МВА у їх університеті сьогодні вирішують залишитися і працювати в Канаді відразу ж після закінчення школи. Після цього, додає вона, як правило, вони повертаються додому, забираючи добре відточені навички з собою.
Допомагає те, що обидві країни мають більш динамічну економіку, ніж більшість країн Європи. Також допомагає те, що багато прибуткових фірм гірничодобувної та енергетичної галузі почали набирати менеджерів просто з програм MBA, а не покладатися на просування власних інженерів. Це призвело до того, що австралійські МВА є найбільш високооплачуваними у світі. Нещодавні випускники бізнес-школи Curtin в Західній Австралії заробляють в середньому по $ 150 тис на своїй першій роботі після закінчення бізнес-школи, легко випереджаючи своїх однолітків з Гарварду, Лондона або Чикаго.
Оскільки банки, брокерські та інвестиційні компанії відбирають на роботу найкращих випускників МВА в Європі, пройде ще багато часу, перш ніж європейські школи зможуть перевищити результати австралійців. Деякі канадські школи також користаються бумом у галузі видобувної справи; Schulich на сьогодні має MBA у гірничій справі.
Європейські школи повинні тепер боротися за мізки не тільки з іншими багатими країнами, але й з країнами, які розвиваються. Оскільки якість навчання у багатьох азійських університетах поліпшується, багато місцевих студентів воліють залишатися вдома.
У той час як Індія і Китай раніше могли похвалитися лише кількома міжнародно визнанами школами, тепер ця ситуація змінюється дуже швидко. AMBA, яке десять років тому не акредитувало жодної школи в Китаї, зараз акредитовує вже 20; агенство надало своє схвалення п'ятьом із них протягом останніх шести місяців. Акредитовані китайські школи залучили в середньому на 40% більше студентів у 2011 році, ніж у 2010 році.
Якщо багаті країни найближчим часом не зможуть знайти спосіб зацікавити потенційних студентів, то черги абітурієнтів за дверима їх університетів зникнуть надовго.
Оригінал: The Economist
Переклад: iPress.ua