$18,7 тисяч – середня ціна автомобіля ввезеного на територію України. З цієї вартості сьогодні сплачується мито державі у розмірі 10%, тобто $1,87 тис.
З квітня кінцева вартість такого автомобіля для покупця становитиме від $20-22 тисяч, в залежності від об’єму двигуна. Держава вирішила додати до 10-відсоткового мита ще 6,7% - для двигунів 1-1,5 см³ та 12,95% для двигунів 1,5-2,2 см³. Саме ці види двигунів є найпопулярнішими серед українців.
Наслідки такого нововведення не найкращі.
"Я думаю, з 13 квітня імпорт в Україну автомобілів зупиниться", - сказав у коментарі iPress.ua генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Удар по кузову
Ціни на нові авто, разом з урахуванням ПДВ з мита, зростуть приблизно на 8% та 15,6%. ВААІД вже звернулася до усіх імпортерів автомобілів з проханням ввезти максимальну кількість автомобілів впродовж 30 днів, поки рішення не набуло чинності, щоб змогти якнайдовше торгувати машинами за старою ціною.
З 13 квітня імпорт в Україну автомобілів зупиниться, - глава ВААІД
"Всі сьогодні працюють на мінімальному рівні рентабельності. В умовах кризи ніхто не піднімає ціни. Нове мито просто ляже на плечі українців", - зауважує Олег Назаренко.
Захист українського
Збільшення мита на імпорт автомобілів насамперед втішить корпорацію "УкрАвто" Таріеля Васадзе, яка володіє автомобільним заводом "ЗАЗ" з повним циклом виробництва, коропрацію "Богдан" Петра Порошенка та "АИС" Дмитра Святаша (завод КрАСЗ).
"Це позитивно позначиться на економіці регіонів і держави в цілому. І стане стимулом для створення нових робочих місць, збільшенню відрахувань до соціальних фондів та бюджетів усіх рівнів", - йдеться в прес-релізі корпорації "Богдан".
Вартість автомобілів визначає не мито, а ринок, і імпортерам просто доведеться скоротити свої апетити, - корпорація "Богдан"
Мито не настільки впливає на ціни іномарок, щоб імпортери не могли їх продавати.
"Вартість автомобілів визначає не мито, а ринок, і імпортерам просто доведеться скоротити свої апетити, а бюджети і соцфонди отримають додаткові кошти", - зазначив прес-секретар автовиробника Сергій Красуля.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українці "зірвали" ринок люксових авто
"Після зняття з виробництва "ЛуАЗу", "Славут" та "Таврій" в Україні вже немає національного автомобіля, який виробляється, а не складається з машинокомплектів", - аргументують імпортери, - "Складання з імпортованих машинокомплектів, знятих з виробництва в Тольятті, застарілих моделей "ВАЗ" та автомобілів походженням з Китаю, який сам купує ліцензії на випуск застарілих моделей у світового автопрому, а потім найбільш застарілі передає нам безкоштовно – вітчизняним автопромом назвати важко", - стверджують імпортери.
Олег Назаренко. Фото: www.autocentre.ua
Більшість українських заводів займаються збором автомобілів (так зване крупновузлове або дрібновузлове складання), а не повноцінним їх виробництвом. Відповідно, і сам Таріель Васадзе колись на це нарікав, вони займаються тим самим імпортом, але по частинах, не інвестуючи у виробництво та інновації. Тепер у них буде ще більша перевага над імпортерами, оскільки на митниці вони НЕ сплачують 10-відсоткового збору плюс спецмита.
В групі "АИС" на запитання iPress.ua не змогли дати однозначної відповіді щодо користі введення спеціальних мит на імпортні автомобілі. Однак зауважили, що підняття цін не оминути. Зазначимо, компанія продає імпортні автомобілі, а також займається збіркою, зокрема корейських SsangYong.
Імпортовані нашою компанією автомобілі брендів Geely і MG підвищаться у вартості до 15%, - "АИС"
"Нам важко дати оцінки щодо ринку, він і до цього протягом низки місяців показує негативні результати до аналогічних періодів минулого року, чого ніхто не прогнозував", - сказав директор з маркетингу групи компанії "АИС" Сергій Боровик.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ssang Yong в Україні подорожчає на 15-25%
"Однозначно можна чекати, що автомобілі, які потрапили під спецмито подорожчають. Зокрема, імпортовані нашою компанією автомобілі брендів Geely і MG підвищаться у вартості до 15%. Враховуючи логістику поставок, термін введення спецмита, підвищення цін доведеться провести вже в квітні", - пояснив він.
Справи у виробників всередині країни йшли не надто добре. Заводи з "викрутковою" збіркою ледь не припинили своє існування через впровадження мит на ввезення кузовів. А "ЗАЗ" та "Богдан" намагалися не втратити російський ринок через утилізаційний збір.
Безперспективне мито
Є кілька причин, чому спеціальне мито на імпортні автомобілі може не діяти довго. Зокрема першим, хто поскаржитися на нові збори – Дежржавна митна служба України.
За словами Олега Назаренка, імпорт автомобілів є другим за обсягами надходжень до бюджету від митниці, після нафти і газу. Коли у 2009 році уряд Юлії Тимошенко спробував ввести 13-відсоткове мито на ввіз іномарок, тодішній глава держмитниці Анатолій Макаренко скаржився, що бюджет недоотримав $0,5 млрд.
Імпортні авто подорожчають на 15%. Фото: avtotochki.ru
"У першій половині 2008 року частка надходжень до бюджету від імпортних легкових автомобілів становила 12,7%, в поточному році - 4,1%", - сказав тоді в інтерв’ю "Коммерсант-Україна" Анатолій Макаренко.
В 2008 році в Україну було імпортовано автомобілів на суму $5,6 млрд, в 2009 році, після введення мита – на суму $909 млн. "Укравтопрому" такі заходи не допомогли і немає сенсу наступати на старі граблі, зауважують у ВААІД. Цього разу, за підрахунками автоімпортерів, втрати бюджету можуть сягнути понад $1,2 млрд.
Імпорт автомобілів є другим за обсягами надходжень до бюджету від митниці, після нафти і газу
Ще однією причиною недовговічності зборів є те, що якщо імпортери припинять ввезення машин, то авторинок України, який без того переживає не найкращі часи, впаде ще більше. У лютому продажі нових легкових автомобілів знизилися на 6,4%, до 11,97 тис. Ще наприкінці минулого року учасники ринку прогнозували зростання продажів на 5-7% або реалізацію на рівні 2012 року. За два місяці цього року продажі впали на 12%.
"Тільки члени ВААІД створили в Україні 86 тисяч робочих місць. Якщо уряд не схаменеться і не відмінить це глупе рішення, то я думаю, що будуть скорочення у автоімпортерів і держава втратить 50-60 тисяч робочих місць", - зауважив Олег Назаренко, коментуючи можливе закриття автосалонів з імпортованими автомобілями.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Виробництво легкових авто зменшилося майже на 40%
Крім того, світові автовиробники не будуть втішені новинами з України, що, безумовно, вдарить по іміджу країни і присутності світових брендів в автосалонах. Компанії не будуть ризикувати, вгадуючи, чи купить українець їхню машину, але на 15% дорожче. Вони просто відправлятимуть їх на інші ринки: США, Китай, Росія, Південна Америка тощо. Порцію невдоволення, очевидно, варто очікувати від країн-членів СОТ. І тут псуються стосунки не лише з Заходом, але й з Росією, яка крім "Лади Каліна" імпортує до нас Hyundai, Nissan, KIA, Volkswagen.
У нашій країні варто звернути увагу і на той факт, що категорично проти введення спецмита висловився син Президента України Віктор Янукович-молодший, якого нещодавно обрали віце-президентом Автомобільної федерації України.
"Переконаний, держава повинна, перш за все, захищати інтереси своїх громадян, а не окремих компаній. У разі введення збору постраждають сотні тисяч українських автомобілістів, які або будуть змушені платити дорожче, або взагалі відмовитися від машини як транспортного засобу", - сказав він.
Імпорт автомобілів в Україну в 2012 році становив 205 тис. одиниць на суму $3,2 млрд. Вітчизняним заводами в 2012 році було випущено 69,7 тис. авто, з яких на внутрішній ринок було поставлено 42,8 тис. грн, а експорт склав 26,9 тис. автомобілів.
Для порівняння, в 2011 році українські заводи випустили майже 100 тисяч авто. Тож не дивно, що окремі компанії виступають за митну "дискримінацію" конкурентів в умовах, коли авторинок скорочується.